Visa ett inlägg
  #56  
Gammal 2008-01-03, 14:38
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Giftemål på grekisk ö

Nu ska ni få höra mina vänner...

Ringde till skatteverket för att få vidare info om giftermål i grekland. Dom visste typ ingenting mer än vilka eller vilket papper man skulle ha. I alla fall så slog jag sedan en signal till Grekiska Ambassaden i stockholm.
Efter lång väntan kopplades jag till en kille som kanppt kunde svenska och han sa att jag skulle ringa till ambassaden i Aten.. hehe. Sedan nämnde han Kammarkollegiet. Och tur var väl det, för där hittade jag ett telnr. till en translator som heter Lea Hatzidaki Dahlström.


Hon berättade i följd hur man gick till väga och hon skulle gärna fixa "nästan" alla stämplar (alla utom en).

Så här kommer stegen man ska följa.

1. Man skall införskaffa äktenskapsbevis (1 st per person) och Personbevis (1 st per person)

2. Man ska se till att dessa papper får en underskrift från denna person som skrev ut dom, även en stämpel (skattemyndigheterna).

3. Kontakta "Notarius Publicus". Denna / dessa intygar äktheten på papprena genom ytterligare en stämpel.

4. Skicka sedan papprena till Translatorn (Lea verkar toppen!).

Lea sa att man måste ha stämplar som grekerna "förstår" därav går hon till några (minns ej vad dom heter) och fixar detta. Ett intyg på att translatorns stämpel är äkta.

5. Papprena skickas tillbaka.


6. Om man inte kontaktat vigselförättaren tidigare så är ju det läge nu. Papprena är giltiga i 4 månader.

7. Efter vigsel. lämna in papprena till folkbokföringen.

8. Ta hand om ert giftermål... älska varandra för evigt!




Om det är något som någon kan infiltrera så gör gärna detta! ....

Senast redigerad av Jesper Johansson den 2008-01-03 klockan 14:42.
Svara med citat