Visa ett inlägg
  #157  
Gammal 2011-06-17, 19:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Läs gärna detta, ut dagens Athens News:

http://www.athensnews.gr/portal/8/43342
Ja, gör gärna det! Den artikeln sammanfattar rätt bra Greklands situation just nu. Och vissa av oss har faktiskt berört det mesta av det. Artikeln är rätt lång och på Engelska men väl värd att läsa!

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
F.ö. är det pajaseri av Ny Demokrati att gasta om nyval. Oerhört ansvarslös och illa tajmad plakatpolitik.
Jag skrev om det i ett tidigare inlägg. MEN! Nu ska det vara en förtoendeomröstning på Söndag som Papandreou MÅSTE vinna! Annars BLIR det nyval...

Citat:
Inhemska tillgångar i euro lär däremot bli guld värda.
Hur kan du ha inhemska tillgångar i EURO om Grekland konverterar till Nya Drachmer? Banktillgångar konverteras till den nya valutan osv. Bara de kontanter du har "i madrassen" påverkas inte. Det är ju därför Grekerna har börjat plocka ut sina pengar från bankerna...

Jag ska erkänna att jag har en nästan lika pessimistisk syn på Greklands situation och framtid som Seukel. Även om jag inte uttrycker mig lika drastiskt och domedagsmässigt. Speciellt som de politiska problemen som nu dykt upp orsakar ytterligare oro.

Jag försöker vara realist och se alla pusselbitar i alla situationer, och jag kan inte se hur Grekland ska reda ut detta nu. (Om de inte får förlängda lånetider.)

Många säger att EU kommer att hjälpa till att fixa det. Javisst, så långt det går. Men EU kan bara hjälpa till så långt... Det ligger nu ett stort ansvar på Grekland och Grekerna att ställa upp och hjälpa till. Och de verkar inte vara speciellt villiga att göra det! De pekar just nu finger åt alla andra håll...

Därför tror jag inte att detta kommer att sluta lyckligt...

Och jag brukar ha en otrevlig förmåga att ofta ha rätt... Enligt omgivningen. Fast jag hoppas och önskar att jag har fel denna gång.

Peter