Visa ett inlägg
  #29  
Gammal 2008-08-20, 15:39
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Väldigt intressant ämne detta. Känner att jag bara MÅSTE delta i debatten.

Jag håller fullständigt med senaste talare (Elisabet). Har inte heller nån större lust att tvinga på mej kläder jag inte känner mej bekväm i bara för att traditionen/seden så påstås kräva. Det här med att ”ta seden dit man kommer” kan lätt bli statiskt, reaktionärt och konservativt. Jag föredrar att välkomna nya impulser och utveckling (sen är det en annan sak att all förändring inte nödvändigtvis alltid blir till det bättre).

Nå, till själva sakfrågan: i dessa tider, när vi lite varstans har börjat lämna kavajtvång för att komma in på restauranger, och andra absurditeter, bakom oss, är det lite förvånande att det tydligen fortfarande bland många anses provocerande att på en utpräglad semesterort välja att inta sin middag i nånting annat än långbyxor/kjol och skjorta/blus. Så länge man inte slänger upp benen på bordet har jag väldigt svårt att se nåt besvärande i att ha kortbyxor på sej även vid kvällens tavernabesök (dylikt beteende skulle väl f.ö. inte vara speciellt uppskattat även om man råkar ha långbyxor på sej), om temperaturen så tillåter. Så länge plaggen man bär är hela och rena kan det väl inte spela nån roll?
När jag är på min årliga Greklandssemester kör jag för det mesta denna visa: på kvällen innan middag duschar jag och tar på en ny ren t-shirt, om det sen är tillräckligt varmt ute ett par shorts, annars jeans av tunnare slaget. Dagen efter använder jag tidigare kvälls t-shirt under dagen och till kvällen ny dusch och ny ren t-shirt. Osv. Tycker detta är mer praktiskt (och hygieniskt) än att ta med några speciella middagsskjortor, som man sen kanske använder ett antal kvällar i rad utan att tvätta däremellan. Jag kan absolut inte sitta och reta mej på och besväras av hur övriga middagsgäster råkar vara klädda, så länge det är helt och rent (bryr mej dessutom föga om ifall det skulle råka vara några småhål på t.ex. t-shirten) och inte heller bry mej om huruvida andra har åsikter om min klädsel. Skulle jag bli nekad tillträde pga för ledig klädsel (har aldrig hänt hitills) skulle jag bara gå nån annanstans.

Missförstå mej nu inte. Vissa tycker om att ”klä upp sej” för kvällens middag och det respekterar jag till fullo, men då vill jag också att andra respekterar att jag själv vill klä mej lite ledigare, även till kvällsmiddagen.

/Thomas (som f.ö. sällan använder vare sej skjorta eller strypsnara)
Svara med citat