Visa ett inlägg
  #10  
Gammal 2015-05-17, 08:11
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Cash is king mer än någonsin i Grekland. Om två veckor kan följande hända:

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag läste också denna artikel i DN idag och kände mig genast trött... Suck, vad det påminner om Forex falskinformation för några år sen om att bankomaterna i Grekland var tomma så att alla turister skulle växla i Sverige innan de åkte. Det är naturligtvis en bra affär för Forex och andra växlingskontor om folk gör så, men den gången var det helt i onödan. Det fanns lika gott om pengar i de grekiska bankomaterna som vanligt!

I år är situationen kanske lite annorlunda, men det finns ingen anledning för journalister att skrämma upp folk. De flesta verksamheter vi turister lägger pengar på har bankkonton och om det skulle vara så att det blir aktuellt med ett utträde ur euron för Grekland och detta skapar rusning av grekerna för att ta ut sina euro så kan vi göra vanliga banköverföringar för att betala det vi är skyldiga.

Jag har tidigare rest i många år med hela sommarens reskassa i kontanter, då jag besökte öar utan bank eller bankomat, och det funkade utmärkt för mig som inte är särskilt orolig för att bli bestulen. Det var mest bylsigt under kläderna på själva resdagarna ! Grekland är generellt ett tryggt land när det gäller stöldrisk på mindre orter. Idag väljer jag att ta ut pengar efter hand i de bankomater som numera finns i princip på alla platser.

Om du är orolig för att hamna i skuld till någon i Grekland är mitt tips att du betalar ditt boende (den stora kostnaden) redan när du anländer och att du sen tar ut det du behöver till annat "i förskott" så fort du kommer till din destination. Fast jag tror inte att någon behöver vara orolig, i Grekland ordnar sig allt till slut om man tar det lite lugnt!

Våga
Svara med citat