Visa ett inlägg
  #36  
Gammal 2008-05-14, 21:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat på flyget

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Ja, det med parfymerna är ju onekligen ganska egendomligt, ehuru många är överkänliga mot det också!
Fast då handlar det kanske mer om huvudvärk och illamående, än tilltäppta andningsvägar?
Vi ska kanske inte fördjupa oss i allergier i den här tråden, men det är helt riktigt att parfymer inte ger allergiska reaktioner i medicinsk mening eftersom de inte innehåller proteiner, och det enbart är sådana som kan ge en allergisk reaktion.

Däremot förekommer det att parfymer utlöser eller bidrar till att utlösa astmaanfall och andra andningssvårigheter, som då alltså medicinsk inte är att klassa som allergiska, men som ju kan vara allvarliga ändå.

Förresten, jag tänkte inte på att skriva det i förra inlägget, men jag känner (eller rättare sagt kände, hon avled i ett astamaanfall för flera år sedan) en kvinna som var så allergisk mot citrusfrukter så hon inte kunde gå in i livsmedelsaffärer. Så sådana besvär är inte nya, och gäller inte bara nötter. I min äldste sons klass gick en flicka som inte kunde äta i skolmatsalen när det serverades fisk, och jag känner till en pojke som inte kan äta äggfri sockerkaka som är bakad i samma form som man tidigare bakat sockerkaka med ägg i.

Så nog är det dubbelmoral av flygbolagen att servera mat och samtidigt förbjuda resenärerna att ha egen matsäck med motivet att man tänker på allergiker. Ja, det är inte bara dubbelmoral, det är ett hån mot allergikerna.
Svara med citat