Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2011-07-18, 11:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Slut på strandmassage och "Fresh fruit"-försäljning?

Jag beklagade mig i höstas över att man inte fick vara ifred på stranden på Kreta. Vi var på Agia Marina-stranden och var femte minut, minst, kom det en försäljare. Det var helt vansinnigt och nästan komiskt. Nej, irriterande, man kunde inte läsa sin bok ifred, man blev avbruten på olika sätt, folk kunde ta på en för att få uppmärksamhet.

Jag bävade för detta, hur skulle det vara nu, när det är högsäsong?

Jag blev förvånad och glad, det existerar knappt någon försäljning längre. Endast två gamla tanter som försöker sälja sina dukar samt några få fruktförsäljare. Massage existerar knappt.

Jag undrade hur detta hade gått till, men såg sedan en skylt på tre olika språk där man upplyste om att det är olagligt att köpa och sälja "svart", både säljaren och köparen "kan åka dit". I slutet stod något om att "tack för att du hjälper oss i kampen mot svartförsäljning" ...

Jag blev bekant med en kvinna, Elena, som arbetade på en av strandhotellen och hon hade fullt sjå att jaga iväg donutmannen och fruktmannen. Många ordväxlingar blev det! Och donutmannen viftade med sina kvitton, han kunde visst lämna ett kvitto! Elena berättade att hon ringde efter polisen då och då och polisen kom och tog de försäljare de hann ta.

Man såg också hur de få massörer som vandrade mellan solsängarna var vaksamma, gömde sina små skyltar och masserade under en enorm stress, de höll uppsikt hela tiden åt alla håll.

Jag tyckte nästan synd om dem, så stirriga verkade de vara, och det kanske var deras enda levebröd. Men å andra sidan - jag tyckte det kändes bra att man försökte göra något åt detta, både för att det var väldigt irriterande men framförallt, för att komma åt svarta pengar. Även om det kanske inte är så stora summor... de stora svarta pengarna tjänar man nog inte på en sandstrand!
Svara med citat