Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2011-04-01, 19:17
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Soffan i hamn !

Äntligen är den gamla bäddsoffan transporterad dom 500 metrarna hem, och den passade precis, den blev lite blöt av regnet , men jag får användning för a/c:n, och den går nu . Jan C nämnde om avfuktningsläge förut. Den här har droppsymbolen, och bredvid finns något som ser ut som en fyrkantig touch, och jag trycker på den men ingenting händer. Kanske avfuktningsfunktionen startar automatiskt.

Igår var det som sagt tunga och mörka moln, med rödaktig touch. Idag syns att sanden verkligen är röd. Den fanns både i regndropparna och i själva luften. Jag antar att det är problem för flygplan med jetmotorer vid dessa sandstormar.

Jag har faktiskt resignerat angående postutdelningen - läs: lugnat ner mig. Av fem försändelser under två veckor har bara en, ett vykort, kommit fram till min bostad. Några av försändelserna hade en annan adress, till restaurangen nära "hammamet", där går jag , och får ett vänligt bemötande, och personalen där verkar helt ok. Idag skrev jag en liten lapp till brevbäraren som dom lovade att sätta upp vid sin dörr. Men där har heller ingen post kommit fram.
Åskvädret i morse gav mig ett alibi att inte springa tidigt till brevbärarexpeditionen, som jag tänkt mig, men jag var där och på huvudpostkontoret under dagen. Man letade uthålligt bland alla paket, det var ett sådant också, och jag skickades upp till en tjänsteman på ett kontor, antagligen själva postdirektören. Han lyssnade och tog mitt mobil-nr , och skrev ner en minneslapp, men sa att det blir svårt att få tag i brevbäraren .
Jag tackade som ett litet darrande asplöv, och förstod att jag precis klarat mig undan en begäran om utbetalning av muta.
Det märktes först på tjänstemannens uttryckligt uttråkade sätt. Här var första gången jag kände på mig att det kanske var läge för muta, men det är inte alls min kultur, och det hade det inte varit värt. Dessutom har jag inte alls sinne för när det är läge för att sticka till några pengar - på bordet eller under ?! Så viktig eller ovärderlig post var det inte, men det gäller principen. Ska detta inte fungera.
Jag skickade även ett kuvert till mig själv, där jag skrivit adressen exakt som på vykortet som kom fram, men kuvertet har inte kommit fram !!?

Men det är också så, sagt inom parantes, att min hyresvärd absolut inte vill ha inblandning av myndigheter, och det är möjligt att han avsiktligen gav mig adressen till restaurangen. Han tänkte att jag lika gärna kunde springa där och hämta ut posten där.
Därför blir det nog Poste Restante för mig, det fungerar garanterat... så slipper skatteverket införa grekiska tecken i sin dator om jag nu i framtiden även skulle skriva mig här.