Visa ett inlägg
  #24  
Gammal 2007-04-22, 18:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Min älskling äter - OBS - ORMBILDER!!

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Du Peter.......vem tar bort linneas rätt att ställa vilka frågor som helst till dig ?Hasse
Till att börja med uppfattar inte jag Linneas inlägg som en fråga utan som ett påstående eller möjligtvis som uppmaning.

För det andra så har jag redan klart deklarerat att jag inte tycker om att se djur dödas, så jag kan inte uppfatta inlägget på annat sätt än som både omotiverat och provocerande.

För det tredje har jag inte ifrågasatt Linneas rätt att ställa "vilka frågor som helst". Jag ifrågasätter hennes rätt att vara nedlåtande och provocera mig när jag redan gjort klart att jag inte tycker om att se djur dödas. Eller plågas, som man ofta råkar ut för i naturprogram på TV.

Jag tyckte det var ett onödigt inlägg, precis som jag tycker ditt var!

För att ytterligare klargöra mitt engagemang i djur så vill jag informera om detta:

Jag har umgåtts och tagit hand om djur större delen av mitt liv. Hunden jag hade övertog jag efter en tjej som inte hade möjlighet att ta hand om den längre. Jag tog sedan hand om honom i över tio år. Katterna jag har nu köpte jag för ca 1.400 SEK från en förening för att hjälpa några hemlösa stackare. Och det är vanliga huskatter! Jag har därefter bidragit med flera tusen Kr till föreningen ur min tämligen magra sjukpension. Jag hade dessutom enkelt kunnat få ett dussin sådana katter gratis via vänner på landet utanför Malmö om jag velat. Men jag ville istället hjälpa några stackare som var i stort behov av att få ett riktigt hem. Jag har även tidigare tagit hand om ett par katter från samma förening.

För att ingen nu ska tro att jag är helt insnöad på katter kan jag informera om att jag har därutöver lagt tusentals timmar på att hjälpa till att sköta andra djur i andra sammanhang. Och jag hade säkert även idag varit engagerad i kattföreningen eller någon annan djurorganisation om inte Försäkringskassans synnerligen stränga och strikta regler för sjukpension förbjuder mig. Jag får tyvärr inte ens lägga några få timmars oavlönat engagemang för en god sak utan att det ses som arbete. (Jag får inte ens jobba några timmar i månaden i styrelsen i bostadsrättsföreningen där jag bor) Då riskerar jag att bli av med pensionen. Så jag får idag nöja mig med att skämma bort mina små "terrorister" här hemma. Tyvärr. För jag hade verkligen velat ha möjlighet att engagera mig i djurs välbefinnande nu när jag har tid...

Sedan är det så att vissa djur föds upp som slaktdjur för att bli föda. Så har det varit sedan urminnes tider och det kommer säkert att vara så länge än... Men som väl är så sköts det tämligen väl numera på de flesta ställen. Myndigheter och organisationer försöker hålla koll på hur djuren hanteras och transporteras. Fast jag önskar i o f s att kontrollen var ännu hårdare, för visst förekommer fortfarande det att de hanteras felaktigt tyvärr. Och jag är helt för att djurplågare ska låsas in och att man sedan slänger bort nyckeln... Vi har tyvärr haft ett par exempel här i Skåne det sista halvåret. Personligen hoppas jag de får riktigt hårda straff.

Låt oss säga att jag ser slaktdjursuppfödning som ett "nödvändigt ont"... Jag tycker inte om att djur slaktas men jag ser inte hur det kan undvikas. Så, skjut mig....

Om Linnea sedan verkligen vill engagera sig för djurhantering så skulle hon kanske åka ner till Grekland och hjälpa till där i s f att gå på mig för att jag äter kött. Då hade hon verkligen kunnat göra nytta. Det börjar nu komma fram ett flertal organisationer för djurskydd därnere sedan några år. Och de behöver nog all hjälp de kan få!

Du var snabb att hoppa in och hacka, Hasse. Då är du väl lika snabb att replikera nu? Då kan ju du också passa på att berätta för oss vad du har gjort för djur. Du kanske hinner före Linnea. Hon har ju inte berättat det ännu trots min fråga...

Till den som vill ta hem en hemlös katt eller två, eller hjälpa till på annat sätt, är här en länk till deras hemsida:

http://www.kks.nu/

Jag vet att all hjälp mottages med stor tacksamhet. Oavsett hur liten eller hur stor hjälpen är. Även om man inte kan ta emot en katt kan man kanske skänka en slant (det går till kastrering, medicin- och vet-kostnader), sponsra lite kattmat och sand, hjälpa till med fotografering av katterna eller kanske ställa upp och köra ut dem till nya hem.

Och vill man inte sponsra just katter så finns det många andra organisationer som engageras sig i djurs välbefinnande som behöver stöd och hjälp.

Låt samvetet tala...

Peter