Visa ett inlägg
  #19  
Gammal 2011-06-09, 14:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

[QUOTE=Agda;242277]Att en grek aldrig skulle göra på det sättet mot en grek tex det håller jag inte med om....jag har sett det och mycket mycket värre saker hända greker i mellan....händelser som jag aldrig trodde mig få uppleva eller se.Är det "krig" i en by så kan absolut det mesta hända greker i mellan.
/QUOTE]

Da jeg var ganske fersk i Hellas hadde jeg en diskusjon med noen nafpliotiske venner om denne håndbevegelsen. Jeg husker de sa at den sjelden ble vist direkte til den som hadde "fornærmet" dem. Altså hvis A "fornærmer" B, vil B gjøre håndbevegelsen mot A når A ikke ser (men de som står omkring kan godt se), eller B vil gjenfortelle historien til sine venner og gjøre håndbevegelsen da, for å vise hva han synes om A.
Jeg spurte når det var ok å vise den direkte til A, og en venninne sa at om du sitter på en bar og en fyr legger an på deg, du er ikke interessert og til slutt blir han sur og kaller deg "puttana" (og mange verre ting som jeg ikke skal gjengi her), er det ok å gjøre denne håndbevegelsen. En kompis sa at hvis noen skrapet borti bilen din, men bare lo og kjørte videre var det ok å vise hånden.

Alstå betydelig verre hendelser en køsniking. Men kanskje er de ekstra høflige i Nafplio

Nå finnes det jo selvsagt alltid unntak som bekrefter regelen, og jeg tror på ingen måte at alle grekere er engler. Men jeg mener også at som gjest i et land, enten det er for kortere eller lengre tid, skal man være litt ydmyk, i den forstand at det tar årevis før man lærer de sosiale kodene.

Som et slags apropos til det sistnevnte: (Jeg har fortalt det før, men-) en nyankommen engelskmann i Hellas hadde overhørt at folk kalte hverandre malakas (wanker/onanist, bokstavelig talt), så da han dro til OTE for å bestille telefonabonnement hilste han den ansatte funksjonæren (en kvinne) med "Kalimera, malakas".
Malakas brukes mellom mannlige venner som "kjælenavn", men sagt til en fremmed er det ekstremt fornærmende. Men engelskmannen trodde bare han oppførte seg som en innfødt

PS: I Skandinavia "viser vi fingen" stedet for den greske håndbevegelsen. Ville det vært ok å vise fingen til en som snek i køen i en norsk/svensk butikk? (Husk at køsniking ikke engang er "vanlig" hos oss.) Og hva om h*n som viste fingen var mørkhudet?

Senast redigerad av Admirala den 2011-06-09 klockan 14:25. Anledning: PS