Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2011-06-04, 19:18
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Då fick jag ta till knepet som jag lärde mig med skällhunden i Hersonissos: handflatan med spretande fingrar - och det hjälpte direkt.
Knepet? Är du helt å banan??? Förolämpningen menar du? Är du medveten om vad gjort? Att visa eller köra fram handflatan med utspärrade fingrar mot en Grek är den grövsta fysiska förolämpningen som finns! Därefter vidtar det riktigt grova verbala... Därefter slagsmålet...

Enkelt uttryckt kan man säga att visa handflatan på det sättet betyder: Far åt Helvete! Fast lite grövre...

Att kvinnan reagerade starkt förstår jag då du förolämpade henne djupt! Och du får räkna med att du nu är känd som den otrevlige utlänningen i den butiken. Och tappat alla respekt där och hos alla andra runt omkring som på minsta sätt har kontakt med den, och hos kunderna som var där då...

För det har nog pratats om det! Har du någonsin sett vanliga Greker göra så mot varandra? Nära vänner kan göra det, man markerar försiktigt med ett leende, på skämt. Men aldrig mot någon okänd...

Att göra så mot en inkastare eller annan irriterande person kan i värsta fall rendera en ordentlig käftsmäll...!

Grattis. Du lyckades förstöra ditt rykte med en gest... Ett litet men väldigt gott råd: Använd inte gester eller ord i Grekland om du inte är mer 100% säker på vad de betyder. Och undvik ordet Malaka. Det är bara Grekerna själva som behärskar det....

Köp något litet och sök upp kvinnan och be om ursäkt! Förklara att du inte insåg att det var fel eller något. Så kan du kanske rädda något av ditt nu tämligen skamfilade rykte...

Och se till att hålla händerna i styr framöver...

Peter