Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2015-04-12, 17:23
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Bussar och annat på Syros

Med erfarenhet av boende endast i Galissas så är det en "väldigt död" by så till vida att det i och för sig till ytan är en stor by men endast en mycket begränsad verksamhet i området närmast havet. Där finns 3 tavernor, ett par barer, två minimarkets, en biluthyrning, busshållplats, ett All Inclusive-komplex (UNDVIK DET !!) och.......ja ungefär detta. Däremot är det en mycket trevlig sandstrand men hur livet under vattenytan är vet jag inget om.


Kini har vi bara besökt en gång för middag, fick ingen koll på hur meny och prisläge var då vi redan hade bestämt oss för en mixed grill. Jag tror vi minns att det fanns någon taverna ytterligare i Kini, det blev ingen undersökning av annat där då vi som sagt åt, och sedan inte var dit mera. Generellt dock så är Galissas billigt på mat, vare sig vi åt varsin varmrätt eller tog in diverse smårätter och alltid vin på kanna så kom vi undan med högst € 20-25 på två personer. Det handlar om så pass små orter och det faktum att hela Syros är så "äkta", "genuin" som ö, man måste upp i sådan mängd mat eller så dyra maträtter att man kan kalla det annat än billigt överlag.


Finikas har vi varit i ett par timmar mitt på dagen, också en rätt liten by, det var inte översållat med tavernor vad vi kunde se, det kan inte vara annat än billigt även där vad vår magkänsla kunde säga oss. En annan by jag gärna rekommenderar av flera skäl är Azolimnos. Tar man t.ex bussen från Galissas så åker den först till Kini som så att säga är en "avkrok" någon kilometer i västlig riktning. Sedan går bussen som i en ringlinje ned på den södra kusten till alla orter där nere, för att sist passera Azolimnos vilket är den sista "hållplatsen" innan Ermoupolis. Hela busstidtabellen är därför busenkel att lära sig, vi uppfattade det som att ingen buss går iväg norr om Ermoupolis, stora stan är därför sluthållplats. Just Azolimnos har ett par trevliga tavernor och själva byn ligger otroligt snyggt vid vattnet, en beskrivning så här går inte att få rättvisa på. En sittning på en av tavernorna med en massa mat och koll på lite trafik och folkliv direkt intill är en mycket trevlig upplevelse.


Tavernor inne i Ermoupolis är en enormt bra upplevelse, upplevelsemässigt, charm, känsla, folkliv, arkitektur, VÄLLAGAT MINST SAGT, BILLIGT.......MÅSTE UPPLEVAS är vårt intryck!!!! Dock är "kärnan" inne direkt bakom hamnpromenaden (den är lång !) rätt "kompakt", tavernorna är koncentrerat placerade omkring det stora torget, strax utanför detta område fanns det inte någon taverna alls enligt vår uppfattning. Kan ha berott på att vi inte fann det lönt att leta vidare då vi fann våra favoriter på en gång och som vi även repriserade. Hamnpromenaden har dock några tavernor men det är en stor mängd barer så det gäller att välja rätt så man inte får en begränsad meny i det fallet.


Sammanfattning: Galissas, bra strand, trist by om man har krav på folkliv men utmärkt för en total avkoppling förvisso. Kini, orättvist om jag sätter betyg, för lite utforskat från vår synpunkt. Finikas, tror det är trevligt där under kvällstid, låter det vara osagt. Azolimnos, rekommenderas varmt !! Ermoupolis, OSLAGBAR CHARMFAKTOR, en suverän pärla av ÄKTA STAD, måste upplevas med egna förväntningar, mål, uppfinningsrikedom osv.


Kanske syns det att det var en kolossal mängd fantastiska upplevelser vi hade i fjol? Reseberättelsen från i fjol är lätt att hitta.........




/Hasse
Svara med citat