Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2005-03-31, 19:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Nygammal bekant återkommer!!!

Har just kommit hem från vinprovning. Det är vårt illustra sällskap "Munskänkarna" här i staden som med benäget bistånd från systembolaget denna dag anordnat en provarträff i Aprilnyheternas sällskap.

I April månads nyheter finner man riktiga godingar... Fyndviner, prisvärda, mer än prisvärda, men även rena bottennapp.

Jag tänker dock här koncentrera mig på Grekiskt vin. En nygammal bekant har återkommit, och icke vilken bekant som helst!! En kär gammal vän!!

Mer gammelfranskt inspirerat, trots att vinet kommer från Grekland är
2002 Filiria från Notios och med beställningsnummer 23054, till pris på 109 kronor. Om det skvallrar redan en lätt gödseltonad doft. Det låter kanske icke så gott, men
det är precis vad det är; en stor, spännande och lite köttig arom som adderats till med en charmant blommig ton. I munnen bjuder vinet en rik, attraktiv, nästan fullmogen smak.

Vinet är en veritabel stifadolyftare av oanade mått. Man förnimmer därtill en diskret ekfatskaraktär i den rika eftersmaken.

Enda smolket i glädjebägaren är de till bolaget hemtagna volymerna. För hela riket har fördelats totalt 4200 flaskor!!! Till vår fullsortimentsbutik här i Umeå erhölles enkom sex lådor med 12 flaskor i varje. Alltså ynka 72 flaskor av denna ädla dryck.

Förhandsprovningen innehåller dock den stora förmånen att kunna förboka, och därav följer att jag i morgon fredag i triumf ska hembära summa tjugotvå av de 72 till avsalu tillgängliga flaskorna!

Plånbok, karaktär och en någorlunda mörk, sval och stillsam gömma kan göra underverk med detta klart lagringsbara vin. Nästintill rena samlarvinet!!!

Arne
Svara med citat