Visa ett inlägg
  #12  
Gammal 2017-05-04, 17:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hantverkare på vår altan.

Alltid kul att se på när andra jobbar...

Först kom en kranbil med tredubbel vad-det-nu-heter, och fick med ett antal manövrar plats på parkeringen mittemot huset. Ett flertal stödben fälldes ut och förankrades med olika stenblock och stumpar av grovt virke- det är inte särskilt plan mark här- allt påhejades av gubbarna som samlats för att sköta gjutarbetet.

Sen fälldes vad-det-nu-heter upp och bort och över till verandan-i vardande. Man lyckades i tid dra undan några elkablar och en telefonledning, eljest skulle jag nog inte kunna sitta här och skriva...

Sen kom en sån där rullande betongblandare, blå och vit, och cirkusen började: elefantsnabeln manövrerades av ett par grabbar som blev rätt så cementerade , de också, undrar om de gör som sotarna, slänger kläderna varje arbetsdag...

Själva kranen hanterades av en kille med låda på magen, han slapp bli cementerad i alla fall.

Byggarbetsledaren stod och skrek som han har för vana, men ingen verkade bry sig så mycket om det idag heller. Jobbet blev i allafall gjort och nu, efter två timmar och tre betongbilar håller man på att plocka ihop.

Min beundran av folk som kan sitt jobb är obegränsad! Oavsett om det gäller att sko hästar, baka bröd eller backa lastbilar i uppförsbackar...lätt avundsjuk konstaterar jag att mina talanger inte räcker till särskilt mycket här i världen. Att angöra rätt en brygga!

Nu ska vi avvakta några veckor och sen vidtar nästa fas.
Svara med citat