Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2017-01-13, 16:11
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 358
Standard Tillbaka till Kreta

Hej! Någon som läst ut "Tillbaka till Kreta" av Byron Ayanoglu?

Jag läste några inlägg här på Kalimera med några som tröttnat (det är ingen vanlig roman precis, så jag förstår varför), men jag läste ut den häromdagen, Kretafrälst som jag är.

Måste säga att den liknar ingen annan bok jag läst. Ayanoglu, med grekiska rötter i Konstantinopel, och främst kock och matskribent i Kanada, dit familjen emigrerat, är känd för att vara en stor gourmet. "Han har kallats matgud bland film- och tv-stjärnor, och var under en period Mick Jaggers personlige kock."

En lite seg start av boken avslutades i en otrolig final, där både getklockors musik (något jag är fascinerad av) och smaker beskrivs som man aldrig hört förut. Visst är det mycket vädring av seder och bruk som kan gränsa till fördomar, men lite uppfriskande att få höra en kanadensisk grek (eller grekisk kanadensare), inte bara beskriver Grekland och greker (men jag tycker det är mest med kärlek) utan även nordbor på besök i Grekland blir beskrivna ur det ovanifrånperspektiv som inte sällan greker fått utstå när västerländska författare ska skildra dem.

Är saknaden av Kreta väldigt stor, är det här en rätt bra tröst tycker jag.
Svara med citat