Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2018-03-13, 17:24
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Första mötet med Amorgos.

Mitt första möte med Amorgos var i slutet av april 2008 vi anlände Katapola den 27:e vid 3 tiden på morgonen och hade då ett dygns resa bakom oss, det var påskhelg och överfullt på Blue star från Pireus men efter Naxos fick vi sköna fåtöljer att slumra i. När vi klev av färjan stod roomsarna i full vintermundering med vinterjackor, mössa och vantar och vi undrade hur detta skulle bli. Vi bodde på Eleni rooms vi var nog säsongens första boende i det iskalla, fuktiga rummet alla kläder och filtar kom på när vi skulle sova. Efter några dagar kom så värmen och sommarkläderna kunde packas upp. Inga bussar hade börjat gå för säsongen så oj vad vi vandrade upp till Chora ner till klostret och ag Anna vi var helt tagna av allt det vackra vi hade omkring oss. En dag gjorde vi en heldagsutflykt med skopan mycket tidigt på morgonen till Egeali och tillbaka igen på kvällen. Vi påbörjade vandringen fr Egeali till Langada och Tholaria när solen gick upp och fåren var på väg ut till bergen mitt i all blomsterprakt det är verkligen minnen som sitter starkt. Det var endast ett par restauranger öppna första dagarna i Katapola och första resturangbesöket blev på resturang Mythos där vi satt inomhus det var första gången jag åt Imam och Cheesesaganaki vilka sedan dess är mina favorit rätter. Vi handlade oftast i den lilla market längst bort på kajen åt Elenis och pratade en del med mannen som ägde den han var i sin butik fr tidig morgon till sen kväll och satt ibland och sov när vi kom in vid ett tillfälle liftade vi med honom från Chora till Katapola han berättade då att han bodde i Vrousti, de senaste åren som vi nu varit i Katapola är det ny ägare och vi har inte sett till den trevlige lilla mannen. Annars är sej mycket likt i Katapola på de här 10 åren och det är väl det bl a som gör att man vill återvända igenkänningen är hög och de trevliga bofasta människorna är kvar. Amorgos kommer alltid ha en mycket speciell plats i mitt hjärta
Svara med citat