Visa ett inlägg
  #155  
Gammal 2019-09-30, 12:19
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

monda 30.9
Hej alla!
Det verkar som denna saesong kommer att vara en eller tva veckor laengre...Fortfarande gott om turister i stan....
Igar stack jag ner till Afiarti for att om mojligt segla med Haris Sevdalis gamla traebat, men tyvaerr sa blaste det vaeldigt mycket, vilket jag forstas forstod naer man aker Vespa....Istaellet sa testade vi sonen Dimitris nyinkopta lilla invertsvets, med pinne. En gul Stanleymaskin , som var ovanligt liten och peau 130 Ampere. Dessutom hade han kopt en bra hjaelm med speedglass, och det gick vaeldigt laett att svetsa, sa vi tillverkade ett redskap som flyttar jorden upp och runt plantorna, ungefaer som naer man kupar potatis. Sa istaellet for att gora det manuellt for varje planta, sa kan man ga och dra verktyget, som flyttar upp ytjorden mot plantans stam....Det kaendes kul att den funkade raett bra. Efter detta projekt, sa kravlade jag mej upp i Haris litta traebat och skrapade faergflagor och staedade, medans Haris holl pa i ena aenden, sa holl jag pa i andra, haha...Sa att baten aer klar att bogseras ner till rampen naesta gang det aer dax att segla....
I fredags var jag hos tandkirurgen Spanos, och han ville ha en teckning av sitt operationsrum, sa jag stack ivaeg och kopte ett block och ritade sa gott jag kunde....Idag sa var jag uppe hos honom, och faerglade lite detaljer, sa nu aer det klart med det...
Jag bor fortfarande pa Mertonas, och mittemot bor min gamla bekanting Eva, som fragade ifall jag kunde ta bort nan sorts parasitplanta, som holl pa att kvaeva ett mosmoula traed som star vid vaegen. Sa jag har klippt av ett stort antal stammar, och dragit ner en massa delar, som forhoppningsvis kommunen kommer och haemtar naer jag aer faerdig....Mosmulia traedet heter Eriobotrya Japonica pa latin, och kommer vael som namnet antyder fran Kina-Japan....har for mej att i Sverige heter den japansk mispel eller nat liknande....
Idag vid fyratiden ska jag upp till Garden Villa med ost och kaffe, for der bor mina danska vaenner Anne och Bo, som precis varit pa Kassos nagra dar och vandrat....Haeromdan sa for jag till Katodio och haelsade peau Dan och Elinor Stiwne, som har byggt ett fint hus daer med utsikt over havet. Det tog dom fem ar att bygga klart, och dom bor jaettefint!
Sjukhuset strax utanfor Pigadia aer faerdigt, bade ute och inne, sa nu soker dom personal.
Sopkaerlen i stan har omstrukturerats, och det verkar som det funkar baettre, vi far vael se hur det blir framledes. Vaedret aer perfekt, inte for varmt och laetta brisar. Pelagos har mycket folk och jag har varit daer nagra ganger. Nu dax att sluta....
mvh
Mikke
Svara med citat