Visa ett inlägg
  #6  
Gammal 2023-11-05, 14:03
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 326
Standard Sv: Er man i Ierapetra oktober 2023

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Tack för svar, önskningar och gratulationer. Ylva är så medveten om min höga ålder, att hon (8 år yngre) vill fira min födelsedag, så länge som det går.
Masse, hoppas ditt tillfrisknande går bra och att livet blir bra igen! Som svar på din fråga: Efter vår andra Greklandsresa (till Ikaria och Samos), sa vi till varandra: Nu måste vi börja gå på kurs och lära oss språket. Vi kunde bara ordet taxi, förutom kali mera o.d. Vi var med på kvällskurser under kanske 7-8 år och lärde oss grunderna. Men det var svårt för mig som man, naturvetare och över 50. Men jag ville! Under årens lopp här, har jag hört av grannar: Att du inte pratar bättre efter så många år. Det har dock blivit bättre för varje år och sedan har det lossnat, då vi många kvällar suttit med Akram (från Pakistan) och Jannis och Angelina (från Albanien) och enbart kunnat använda grekiska som språk. Vi får ofta beröm för att vi pratar så bra, men det är framför allt Ylva, som det flyter bäst för. Hon var så stolt igår, då hon på två butiker fått omdömet: Det är sällan, man träffar på en utlänning, som kan prata så bra! Kvällskurserna har gjort, att vi både skriver och läser (det sista i mindre mängd). / Jannis
Intressant Jannis! Jag tycker det är kul med språk. Extra trevligt är det om man lyckas lära sig hyfsat ett främmande språk i ett land som man besöker mycket. Vi har besökt många länder, men väldigt mycket Spanien och Grekland. Grekiskan har jag dock aldrig gett mig i kast med, förutom en del vanliga ord i samband med tavernabesök. Men spanskan har jag faktiskt lyckats lära en del vilket jag haft mycket glädje av vid våra vistelser där.

Min erfarenhet liknar det du beskriver. Jag har ägnat mycket tid åt spanska på kvällskurser och andra självstudier (radio, tv, video mm). Men den riktiga lärdomen har kommit genom praktisk tillämpning på plats i Spanien.

Som sagt, kul med språk tycker jag. Och ni tycks ju också ha mycket glädje av era språkkunskaper i umgänget på Kreta.

Tack för välgångshälsning ang min rehab. Det går sakta, men dock framåt, och jag fortsätter att envisas med att träna 3-4 dagar i veckan.

Masse
Svara med citat