Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2015-09-13, 20:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Jul 2015 i Nafplio

For en god idé!

Jeg pleier normalt å være med familien i Stavanger om julen, men reiser ofte ned til kjæresten i Nafplio for å feire nyttår med ham. Årets jul / nyttår er ikke bestemt ennå, men jeg kan tenke meg det blir samme ordning i år.

Men noen juler har jeg feiret i Nafplio. Det er så koselig, med julepyntede gater og blide mennesker, det er liksom ikke julestress her, slik vi er vant med hjemme.

Julaften feires ikke, og jeg synes det var helt rart første gang jeg feiret jul med kjæresten. Jeg hadde laget "min" standard julemiddag til ham, kalkun, og invitert ham til klokken fem. Da middagen var vel fortært og vi hadde utvekslet gaver var klokka bare åtte, så vi gikk inn til gamlebyen for å drikke (mer) vin. Gatene var fulle av folk som handlet eller var på tavernaer og barer. Veldig koselig, men selvsagt uvant for meg som er vant til total fravær av folk ute julaften

1. juledag feires ofte med en familielunsj, mange går ut og feirer på kafeer og barer om kvelden. 2. juledag er som en vanlig, gresk søndag.

Nå kan det jo hende du har feiret jul i Hellas før og vet alt dette, i så fall får du ha meg unnskyldt mine utgytelser!

Været kan forøvrig være hva som helst, jeg har sittet i T-skjorte på utekafé på dagtid, eller kledt meg i tre lag ull, man kan aldri vite. Generelt så kommer ikke den "voldsomme" kulden (10 grd og kanskje under) og regnværet før i januar, men det er altså ikke alltid slik. Kveldene er jo uansett kjølige. Men soldagene er fantastiske, du ser gjerne snø på fjelltoppene på andre siden av bukten, men kan plukke appelsiner fra de mange appelsintrærne som pynter Nafplios gater, og himmelen er liksom aldri blåere enn i desember.
Svara med citat