Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2007-05-07, 09:33
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Roligt, Monica! Vi döpte våra barn i Agios Jannis här på Kalymnos. Grekiska präster har bestämd uppfattning om vilka namn som passar sig. Vi fick ta strid för att få ge två namn till grabbarna. Vanligtvis är det farfar och farmor som får de första barnbarnen uppkallade efter sig, sen morfar och mormor.
Känner igen det där, Jag fick oxå ta strid i namnfrågan.
Eftersom vi då bodde i Sverige ville jag ha ett internationellt namn som gick både i Sverige och Grekland och det var inte tal om att flytta ner hit.
Från dag 1 togs det för givet att min son skulle heta efter farfar.

Ville inte gå emot min egen pappa i allt eftersom vi gifte oss och döpte barnen härnere. Och tyvärr kunde inte min pappa närvara i något, pga av sin hälsa. Kände att något ska väl ändå jag bestämma så jag gav mig inte i namnfrågan.
Gav min son 2 namn, vilket prästen inte tyckte var nödvändigt, men där kom envisheten fram igen.

Min dotter har förstanamnet Melina och där blev det problem igen, prästen ville inte acceptera det för det är ju inte ett kyrkligt namn. Men jag gav mig inte, envis som en röd gris sa jag till slut, att hon ska uppkallas efter Melina Mercouri och då gick det till slut.
För övrigt har hon oxå 2 namn, så jag fick som jag ville


Citat:
Nu när grekiska kvinnor får så få barn blir det färre och färre namn . Om nån generation är det väl bara Jannis och Kostas kvar som namn...

Du glömde Georgios

Monica
Svara med citat