Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2016-09-09, 07:40
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Älskade ö, om en vecka är jag på väg!

Tinos var faktiskt den allra första grekiska ön jag besökt och det var 1978 (hade varit i Atén några år tidigare). Vi åkte från Piraeus och mitt i den värsta meltemi (som jag inte kände till), otroligt starka vindar och dessvärre som passagerare på dåtidens färjor. Hälften av passagerarna spydde upp allt de hade i sina magar. Inne i färjan var stanken fruktansvärd, spyor låg överallt, uppe på däcken var det också spyor överallt men stanken blåstes ju bort av de starka vindar. Golvet i färjan lutade sig något p g a så starka vindar och i fjärran såg man, då och då, en och annan färja som p g a de starka vindar seglade något lutad i förhållande till vattenytan. Hade aldrig upplevt så starka vindar i mitt liv, men då var man både ung och vacker...nuförtiden är man bara "och".

Efter Tinos besökte vi Andros, Mykonos och Santorini. Jag minns inte riktigt varför vi valde Tinos, det kan ha varit en kompis till oss som tipsade om Tinos. Vi hamnade mitt uppe i Tinos religiösa högtid i augusti (vi kände inte till det), men det var inga problem att hitta logi, vi fick direkt napp vid hamnen, en gammal svartklädd liten tant hade två rum till hela sällskapet. Nästan ingen på ön kunde något annat språk än grekiska, men det gick ändå väldigt bra att kommunicera med folk. Vi var bland de få utländska turisterna som steg av färjan i den lilla hamnen. Det var fruktansvärt varmt överallt, och inne i rummet fanns det ingen fläkt och naturligtvis ingen AC på den tiden, sova fick vi göra med öppna fönster tillsammans med en massa hungriga mosquitos som kompisar! Och det blåste och blåste och blåste...

Det var en trevlig ö med en liten fin Chora samt en liten charmig hamn och några mysiga byar (vi hyrde bil - en jeep - ett par dagar och åkte runt). Tinos gjorde dock inget speciellt intryck på oss (förlåt Lissi!), stränderna var dessutom mediokra. Jag minns dock speciellt tre saker från detta besök:

1. Människor som kröp hela vägen upp till kyrkan (hade aldrig med egna ögon sett något liknande)
2. Oljeklumpar på stränderna (på sandbotten under vattenytan) och som man trampade på och fick tjocka oljefläckar under fotsulan, men det var samma sak på de andra öarna vi besökte (vi badade inte på Santorini). Jag tror de stora båtarna rensade ut sina oljecisterner rakt ut i havet på den tiden. Minns att man köpte en illaluktande vätska som var mycket effektiv att tvätta bort oljefläckarna.
3. Man fiskade med dynamit (olagligt redan då!). Vaknade upp första natten på Tinos när det "åskade", somnade dock om i tron att det skulle regna dagen efter... men dagen efter fick jag det förklarat för mig.

Har aldrig mer återvänt till Tinos, men på väg till Andros (2013) åkte jag förbi Tinos och fattade absolut ingenting. En ny hamn bara några hundra meter bort från den gamla! Och Choran hade blivit större än Manhattan! Det var en chock att se så många höghus på en så liten ö.

Kanske är det dags att besöka Tinos efter nästan 40 år...

Senast redigerad av RobEri den 2016-09-09 klockan 07:57.
Svara med citat