Ämne: Om Gavros
Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2019-10-22, 17:38
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Om Gavros

Jag var på Gavdos 4 dagar, omkring 25 september. Sökte upp ryssarna, ville egentligen prata med bossen (Andrei). Han var upptagen på en annan plats, så jag pratade någon timma med någon annan ryss. Försökte förstå ”filosofin” de strävar efter. Tyvärr blev språkbarriären ett hinder, hans engelska räckte inte till. Jag uppfattade dock det som ganska flummigt. I övrigt har de med mycket enkla medel byggt upp en hel del, framförallt m h a enkla och finurliga tekniska lösningar, de hjälpte (och fortfarande hjälper) öborna med olika saker. Har integrerats och accepterats av lokal befolkning. Att somliga överlevt Tjernobyl är en sanning med mycket modifikation. Ja, den berömda stolen vid Europas sydligaste punkt byggdes av dem – man skall dit (helst ensam) och fundera över universums oändliga dimensioner när man väl står framför det "oändliga" Medelhavet. Jag tyckte mycket om Gavdos och skulle mer än gärna återvända om det inte vore så omständligt att komma dit. Texten om Gavdos som finns på Kalimera behöver uppdateras. Det är egentligt synd att fokus skall ligga på "rastahippies", "kåkstad", etc.
Svara med citat