Visa ett inlägg
  #28  
Gammal 2020-10-26, 14:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Kortkort båtluff på sydvästra Kreta.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Härliga bilder! Men vilket väder du har hamnat i! Rena paradiset ju!
Ja, jag har ett underbart väder här just nu. Tog då tillfället i akt att ta en promenadrunda i byn strax efter att solen hade gått upp. Det blev ju mångt och mycket en konstrunda. Många av dom målningar och skulpturer som tillverkas under Art Week i september blir stationära. Dock inte dom som görs under havsytan vid Methexis Beach. Naturligtvis "råkade" jag bageriet/cafeet också...

Det blev ingen middag på Methexis igår. Jag har ju berättat att grekfamiljerna unnar sig ett tavernabsök i veckan och det sker på söndagarna. På eftermiddagen/aftonen var det fullproppat med bilar utanför tavernan. Jag ville inte riskera att inte kunna ha social distansering så jag valde en god soppa på Waters Edge istället. Där är jag nästan ensam på kvällarna. Så idag blir det Methexis utomhus.

Haris, bossen här, åkte till Heraklion för snart 2 månader sedan. Han skulle till lasarettet för att operera sitt friska öga. Ekaterina är med honom på lasarettet, så denna gång får jag inte träffa henne. Efter operationen började det blöda bakom linsen så Haris ligger kvar på lasarettet för utredning. Tyvärr är han helt blind just nu så det är tur att Ekaterina finns vid hans sida. Haris hustru, Flora, har mycket att stå i. Hon brukar sköta bokningarna på båda hotellen, men nu får hon också sköta Waters Edge Cafee, personalen, tre hundar (bl.a. Elvis) och en katt. Sen råkar det hända olyckor bland de boende ibland. Jag såg en som hade blivit omplåstrad av Flora efter fall på dom knaggliga stenarna och hålen på den dåliga gatan utanför sent igår kväll. Arne har också hamnat i samma situation.

Imorgon åker jag vidare mot Chania. Jag vill inte åka buss, så även denna gången anlitar jag George, taxichaffisen. Det blir en vacker tur över Lefka Ori i dagsljus.




Denna gång var det inte bara jag som inväntade solens uppgång. En häger satt på en sten och njöt.




Färjan Samaria stod vid sin hamn innan avgång.








Nu kommer konstrundan






















Birgitta
Svara med citat