Ämne: I morgon...
Visa ett inlägg
  #26  
Gammal 2021-05-28, 17:04
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: I morgon...

Hej!

Nu är vi på Egina. Fantastiskt fin ö, mycket större än jag trodde! Inte så höga berg, men ändå kuperad, är mitt första intryck.
Har endast besökt Poros och Hydra i ö-gruppen, tidigare och skillnaden tycks mig stor.
Vi anlände igår och efter en fantastisk middag på Flisvos, strandnära i stan , begav vi oss till Perdika, där vi bokat boende. Fint boende med pool. Lite "lagom" med gäster. Inga skandinaver än så länge.

Inför resan fixade vi snabbtest på ett mottagning i Aten, som min dotter kände till. Drop in och svaret i mobilen inom en halvtimme. Perfekt då vi satt o inväntade färjan till Egina. Vi fick också fylla i ett (minimalt) dokument, där vi intygade att vi inte kände oss sjuka, typ.
Vi tog en av de långsamma färjorna, resan tog 1 Tim o 10 min.
När vi reser tillbaks till fastlandet eller om man reser mellan öar, behövs inga test. Bara det lilla hälsointyget.

Perdika är en underbar liten ort. Gammalt fiskeläget. Dottern är nu på en liten tur till den obebodda ön Moni, medan jag vilar ut på balkongen.

Ha det gott alla och kom snart till vårt härliga Grekland!

// Edit:
Läste just att provtagning och självkarantän nu (från 1/6) är borttagen för oss som är fullvaccinerade, när vi återkommer till Sverige. Toppen! Kanske slipper jag ta ut några semesterdagar nästa vecka och kan jobba i stället. Håller tummarna för att Region Stockholm även snabbt ändrar reglerna! 💙

Senast redigerad av mst den 2021-05-28 klockan 17:56.
Svara med citat