Visa ett inlägg
  #10  
Gammal 2019-07-07, 00:37
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Greklands problem

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag glömde en liten detalj och jag är nyfiken: fråga din pappa hur hans pension på 2 000 €/mån + 3 bonusar (wow!) om året (sammanlagt 4000 € extra) finansierades. Alltså, var kom pengarna ifrån?
Förut har han sagt till mig att det är skatt som han själv betalat in under alla år. Men spelar det någon roll egentligen? Man blir utlovad en pension, enligt ett system, och det är det man förväntar sig. Innan krisen visste man helt enkelt inte om vad grekiska staten höll på med, för det var inte transparent som du säger, och man hade ingen aning om hur mycket lån staten faktiskt hade tagit för att finansiera alltihop. Det kanske är lätt att säga idag att man borde vetat det, men det gjorde man bara inte. Jag kommer så väl ihåg Kostas Karamanlis, som var partiledare för ny demokrati som regerade precis innan det upptäcktes av den nya regeringen Pasok och Papandreou hur tom statskassan egentligen var (minns inte årtal). Karamanlis hade verkligen levt livet under sin regeringsperiod, delade ut pengar hit och dit, gav löneförhöjning till min man och hela hans jobb som jobbar i offentliga sektorn kommer jag ihåg, för att man skulle rösta på honom igen. Man tänkte liksom att för att de gör detta så har de väl råd?? De är ju ansvariga politiker liksom. Men nej. Sen kom skrällen, Pasok kom till makten, meddelade offentligt att staten inte har ett öre, är skuldsatt uppöver öronen, och att vi måste börja med cuts nu annars går vi under. Minns fortfarande att det var helg och jag var på stranden när vi på radio hörde Papandreou informera sina medborgare om de första åtgärderna (vilket såklart innebar sämre lön för min man). Efter detta uppdagades likaså flera stora skandaler där ny demokrati varit inblandade, bl.a den stora Siemens-skandalen.

Utöver mina egna erfarenheter så kan jag inte mycket om politik, och frågan om vems fel det är har ältats in i det oändliga. Jag är inte intresserad av att diskutera detta längre, eftersom man iallafall aldrig kommer någon vart. Mitt första inlägg skrev jag för att jag ville förklara varför folk inte föder fler barn i Grekland, för det kan finnas människor som tycker det är intressant att läsa om detta. Och att det är mycket nödvändigt att grekiska staten prioriterar detta problem och börjar göra något åt saken, det är väsentligt för dess överlevnad. Hur de ska ha råd kan jag inte veta och bryr mig inte, det måste göras. Men problemet sopas bara under mattan.
Svara med citat