Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2020-02-13, 10:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Kommer ni ihåg Kojak?


Snubblade över info om allas vår favoritdeckare från sjuttitalet, Kojak. Honom kommer ni väl ihåg (medelåldern på forumet är ju rätt hög )? Den skallige deckaren, jämt med en klubba i munnen. Jag förnimmer en sensommarkväll i sommarstugan och man tittade på Kojak på lördagskvällen och plötsligt bryts sändningen och en allvarlig hallåaman, meddelade att Gustaf VI Adolf hade avlidit. Jag blev så arg! Hur kan man bara bryta Kojak, när det var som mest spännande, sa jag till min mamma som var smått tagen av dödsbudet.

I alla fall. Kojak, eller som han hette egentligen, Telly Savalas. Visste ni att han hade grekiskt påbrå? Jorå, både hans far och mor kom från Peleponessos och utvandrade till USA i början av 1900-talet.


I USA växte Telly och hans tre bröder upp i ett hem där engelska var förbjudet. Så därför pratade Telly flytande grekiska. Han besökte ofta Grekland och speciellt byn där han far var född, Gerakas.
Det sägs att han på sjuttiotalet sponsrade så att byn fick elförsörjning och det kan säkert stämma.


Byn vid kusten, men det finns ett samhälle en bit upp med.

Ja, sånt onödigt vetande kan man hitta om man surfar loss helt planlöst. Jo, en sak till om Telly Savalas. Han var gudfar med. Vet ni till vem? Jo, en liten flicka som också har grekiskt påbrå. Hon växte sedemera upp till en skönhet. Vem jag pratar om? Jo, Jennifer Aniston

/Netwolf
Svara med citat