Visa ett inlägg
  #12  
Gammal 2020-06-14, 15:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Olof Palme i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Apropå Olof Palme i Grekland ska jag berätta en historia från en båtluff 1990 - om jag nu kommer ihåg rätt...

Hur som helst, jag anlände med bussen till Ormos Marathokambos på sydvästra Samos. Efter ett tag hittade jag en skylt "ROOMS" och knackade på. En äldre man öppnade och när vi gick uppför trappan till andra våningen frågade han varifrån jag kom. När jag svarade "Sweden" sade han "...oj, vilken otur du har". Jag fattade ju naturligtvis ingenting...

Nikos, eller "Nick" som han kallades, hade varit med i motståndsrörelsen mot militärdiktaturen i Grekland. Sverige, med Olof Palme som statsminister, agerade ju kraftigt mot militärjuntan. Så när Palme mördades 1986 skickade Nick ett kondoleansbrev till Ingvar Carlsson (som tog över statsministerposten vid Palmes död). Han fick också ett svar från Ingvar Carlsson, och detta brev hade Nick ramat in med glas och ram och satt upp på väggen!

När jag kom dit bodde det redan ett ungt svenskt par hos Nick - och eftersom han gillade Sverige och svenskar så bodde dom där gratis. Så min "otur" bestod i att det redan bodde svenskar där, annars hade jag fått bo gratis.

Jag hade i alla fall några väldigt trevliga dagar hos Nick i Ormos Marathokambos…

/kimmen
Vilken underbar historia!
Svara med citat