Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2020-06-11, 10:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Olof Palme i Grekland

När jag började resa till Grekland och jag fick frågan var jag kom från, och jag svarade Sverige, fick jag mycket ofta som svar: Olof Palme!!!!

Palme var mycket omtyckt i Grekland, och det berodde på många saker, en var att han starkt kritiserade militärjuntan som styrde Grekland mellan 1967 och 1974. Stora delar av Palmes förstamajtal 1968 handlade om stödet till demokratins kämpar i Grekland.

Det finns en by på Kreta som heter Mochos, men den kallas allmän för Olof Palmes by (han hade hus där). Läs om Mochos här.

Jag minns en läderaffär i Rethymnon på Kreta där innehavaren fanns på bild med Olof Palme i skyltfönstret. Innehavaren hade en revolver i handen! (Om det kan jag berätta en annan gång.)





Det finns flera gator och torg i Grekland som heter Olof Palmes gata eller Olof Palmes torg. Just den här gatan, med den något felstavade skylten, ligger i PigadiaKarpathos.

Känner du till några platser i Grekland som bär namn efter Olof Palme, eller har du några minnen förknippade med Grekland och Olof Palme?
Svara med citat