Visa ett inlägg
  #350  
Gammal 2020-07-09, 10:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland



Dagens längtansfulla nedräknarbild är en gränd i Hydra stad.

Är det något jag älskar så är det att strosa runt i smala gränder med slitna gatubeläggningar och mysiga små tavernor. Jag kan förnimma känslan av att gå här i Hydra stad en varm kväll. Jag böjer mig ner och känner på stenarna, de är fortfarande varma efter en dag med sol. Jag ser folk gå ut för att äta middag. Kanske ska de ta en drink nere i hamnen innan maten. Alla verkar uppspelta, glada och förväntansfulla.

Själv är jag på väg ner till hamnen för att ta en drink innan middagen. Även jag är uppspelt, glad och förväntansfull. När jag sakta går genom gränden funderar jag på hur gammal den kan vara. Hur såg den ut för hundra år sedan? När öppnade de första tavernorna? Tänkte de som en gång anlade gatubeläggningen på hur vacker den var? Troligen inte.

I bilfria Hydra stad finns massor med sådana här oemotståndliga gränder. För en grändnörd som jag är Hydra ett eldorado, och när jag går här kommer andra frågor: Hur ofta gick Leonard Cohen just här? Och vad tänkte han på? Kanske på Marianne? Eller kanske på en fågel som precis upptäckt de nyligen uppsatta telefonstolparna med sina långa ledningar?

“Like a bird on the wire,
like a drunk in a midnight choir
I have tried in my way to be free.
Like a worm on a hook,
like a knight from some old fashioned book
I have saved all my ribbons for thee.
If I, if I have been unkind,
I hope that you can just let it go by.
If I, if I have been untrue
I hope you know it was never to you.”

Läs om underbar Hydra här.
Svara med citat