Visa ett inlägg
  #19  
Gammal 2021-05-26, 15:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Nu lite om alla förberedelser inför resan. Att jag inte gav upp!
Den 5 maj fick jag andra sprutan, så den 19 juni kunde jag känna mig säker Jag hade innan dess inte frotterat mig med många människor, handlat tidigt på morgonen, men hade tagit snabbtåget till Sundbyberg och Hudiksvall för att träffa Arnes son med familj ett par gånger. Där hade jag och dom tagit stora försiktigheter.

Tre dagar innan avresa åkte jag åter till Sundbyberg för att dagen efter ta ett PCR-test på Legehuset i Kista för en kostnad av 1295 kronor. Trots fullgod vaccination gällde inte mitt lilla gula bevis från min Hälsocentral. Den ska var på engelska och datum när man är "ren", alltså den 19 juni. Dagen innan avresa skrev jag ett PLF som jag vid midnatt innan dag för avresa fick en QR-kod från Grekland. Den samt PCR-testet fick jag visa på Arland samt vid ankomst till Aten.

Även denna resa har präglats av ombokningar, då jag bokade resan redan före årsskiftet. Så den 23 maj bar det av till Aten. Jag hade planerat att så fort som möjligt komma till Amorgos. Min PCR-test gällde till klockan 14.00 den 24 maj, alltså i 72 timmar. Det är nämligen så att ska man förflytta sig mellan öar måste man ta ett självtest, som bara är 24 timmar gammalt. Så min planering att öluffa till Naxos, Sifnos, Syros och Naxos förkastade jag. Att planera in självtester och registrera dom i ett speciellt formulär bara på grekiska ville jag inte utsätta mig för. Nu har Grekland ändrat detta formulär så den finns på engelska också.

Jag kommer nu att vara på Amorgos i cirka 2 veckor för att sedan åka till Naxos för att träffa Effie och Vaggelis på Hotel Agios Prokopis. Då krävs det ett självtest som jag hoppas Giannis här på Porto Katapola hjälper mig med. För greker inom turistnäringen kostar testet ingenting och dom ska göra det en gång i veckan. För oss vanliga kostar testet 7 Euro och köps på apotek.

Imorgon återkommer jag till läget är på ön, restriktioner m.m.

Lite bilder nu.




På supermarket hittade jag "Amorgos Röda Guld" utan etikett. Dom med etikett är väldigt dyra, då dom har gjort kommers av den. Det var mamman som tillverkat den. Hon satt med sonen, som var ägare av affären.




Skopan på till ingång igår afton.



Prästen, sittande med ett glas öl på taverna The Corner.




Ett krus Mostra på Taverna Mythos, som jag gärna hade delat med någon.

Birgitta
Svara med citat