Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2010-01-09, 23:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Amorgos för första gången!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag tycker att det är bäst att flyga till Santorini.
Janne har helt rätt. Santorini är bäst att landa på om man kan lita på förbindelsen till Amo. MEN. Det kostar oftast dubbelt så mycket jämfört med att flyga till Athen. Om du beställer nu kan du hitta biljetter CPH - ATH för mellan 1500 till 2000 tor/pp. Men du får normalt sett räkna med en övernattning i Athen på hemvägen, så det kan gå på ett ut...

Citat:
Om ni flyger till Aten tar ni första bästa båt (går varje dag) till Amorgos.
Tydligen finns det förbindelse dit varje dag dit nu från Pireus. Det gjorde det inte förr. Men det finns två hamnar på Amo, och Katapola tex visar just nu på GTP bara förbindelse 4 dagar i veckan. Det kan i och för sig utökas senare. De andra dagarna täcks av Egiali som ligger några mil bort. Så man får titta på var man vill bo och till vilken hamn färjan kommer. Och hur det passar med flyget...

OBS! Båten ankommer sent på natten så det kan vara problem med att ta sig mellan hamnarna/byarna. Men bokar man rum i förskott brukar man kunna ordna det via hotellet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ingni Visa inlägg
Är det långt från Atens flygplats till hamnen där båtarna går till Amorgos? Tar man sig dit med buss?
Bussen tar mellan 60 -90 min beroende på trafiken. Kostar strax under 5 € per vuxen. Glöm inte stämpla biljetten när ni kliver på.

Citat:
...förboka både båt och boende från Sverige när man åker efter midsommar?
Båt behöver man sällan förboka i Grekland. Bara vid de stora helgerna som Påsk osv... Och det bör finnas hyfsat gott om rum på Amo oavsett om ni väljer Katapola eller Egiali den tiden. Men Amo blir mer och mer populärt... Tja, kanske. Men det är normalt sett dyrare att boka rum hemifrån är på plats. Det kan vara en fråga om hur stresstålig man är...

Citat:
Du föreslog att vi skulle ta båt från Aten till Amorgos vidare till Naxos och tillbaka till Aten. Hur mycket ska man räkna med i båtpengar per en vuxen och ett barn för dessa turer?
Jag har för mig att en (väl)vuxen till Amo kostar ca 35 € enkel. Sedan beror det lite på vilka färjor du väljer att åka tillbaka. Men räkna med minst lika mycket där.
Svara med citat