Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2016-11-29, 18:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Foton från Syros några dagar i början av oktober

Efter att jag varit på Tinos i 18 dagar så fortsatte jag till Ermopouli på Syros i 4 dagar innan jag åkte vidare mot Pireus.
Syros har jag och maken varit på några gånger förut, både en veckolång vistelse och några dagsbesök från Tinos.

Ermopouli är en underbar stad och det är egentligen bara den jag riktigt fastnat för på Syros. Nu bodde jag jättemysigt på ett ställe som heter Paradise alldeles i centrum vid gatorna med alla fina frukt och grönsaksstånd. En magnifik takterass med utsikt både mot havet och Ano Syros och den andra kullen Vrontádo fanns att tillgå förutom balkongen som fanns till rummet.. Där trivdes jag jättebra.
Många promenader upp till båda kullarnas topp blev det förstås, med besök i kyrkorna St George på Ano Syros (katolsk) och Anastasis på Vrontádou ., (ortodox). Jag har aldrig sett så många trappor och gått i så många på så få dagar som i Ermopouli och heller aldrig nånsin sett så många katter...överallt i trappor och i gränder och de blir omhändertagna för det står matskålar överallt!! Ingen katt såg svältfödd ut. Aldrig heller har jag sett så många bougainvillea i olika färger som där i år.
Jag hann med mycket på mina tre heldagar...promenader, jazzkonsert och en vandring med Syros Hiking Team i Galissasområdet.
Håll till godo!

Ankomst till Ermopouli från Tinos



Utsikt från terassen mot kyrkan Anastasis på kullen Vrontádou



Utsikt mot Ano Syros med kyrkan St. George på toppen.



Här följer ett knippe bilder från de fantastiska gatorna och gränderna i Ermopouli. Här kan jag strosa upp och ner i trappor och gränder i timmar! det flesta gatorna nere i staden har marmorbeläggning.





















En del av hamnen



Den fina teatern, där jag var på en fantastisk jazzkonsert där det bjöds på ouzo och meze i pausen. Var annars än i Grekland?



Ano Syros fick två besök av mig. Hundratals trappsteg upp och lika många ner. Utsikten är bedövande och ett besök på Marko Bambakari-muséet blev det också. Ett litet fint museum där man utanför kan sitta och njuta av fika eller mat och lyssna på hans musik.
Här kommer några bilder från Ano Syros.

Fin väg upp.



Gränder i Ano Syros








En av Greklands sötaste Minimarket?


Fika med utsikt!


En så här enkel uteplats med så fin utsikt vill jag också ha.


Kyrkan St. George på toppen av Ano Syros.


Så till sist några bilder från vandringen vid Galissas. Vi var 43 st som samlades på stranden efter samåkning från Ermopouli och jag kände ju givetvis ingen då det bara var greker. Vi gick väldigt brant upp över krönet till en övergiven fyr med magisk utsikt och man kunde se Jaros, Andros och Kea. Tinos var skymt... Otroligt trevligt med sällskap på vandring och alla delade matsäck på toppen och så sjöng en grupp grekiska sånger...spontant och det kändes magiskt.

Samling på stranden. Upp ut över krönet tv ska vi.

[IMG][/IMG]

Galissas lämnar vi bakom oss.



Smalt på sina ställen . Det gällde att sätta foten på den lilla stigen .



Äntligen uppe.



Här fick vi skön grekisk sång av denna grupp vandrare.



Neråt igen.



Goe George körde mig bakpå sin scooter tillbaks till Ermopouli efter vandringen. Inte hade jag nån hjälm, men det gick bra och turen över ön var jättefin.



Ja det var lite bilder och intryck. Ermopouli får ett par dagar i april också! Jag ska pricka in en ny vandring!

Lissi
Svara med citat