Visa ett inlägg
  #38  
Gammal 2010-05-05, 22:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Grekiska krisen?

Detta är en tragedi för hela den globala ekonomin.

Ett skolbokseksempel på vad som händer när man mörkar och döljer verkligheten, och också väljer att förneka densamma och vidta åtgärder. Proportionerna är gigantiskt olika, men mekanismen är exakt densamma som vad som händer med privatekonomin när man sköter den likadant. Hoppas att många, både nationer och enskilda medborgare, tar lärdom.

Jag tycker att man kan ha två förhållningssätt till de våldsamma protesterna. A) Nationellt förstår jag inte alls varför man protesterar mot lånen från EU och IMF. Vad är alternativet? B) Det mesta av ilskan i protesterna har nog sin grund i fördelningspolitiken, vilket inte är svårt att förstå. Vem skall bära hur mycket av bördan? Det är en evighetsfråga som finns i alla länder, oavsett kris eller välstånd. Se bara på nu aktuell debatt i svensk politik. Ett evigt problem som tyvärr får extrema yttringar i ett krisläge som Greklands.

Oavsett hur man finner svaren på frågan om hur kakan (eller den beska medicinen) skall fördelas, så hoppas jag att man inser vikten av att få in resurser till att sätta en rejäl deg, för att det skall bli någon kaka alls att fördela. Dvs vårda inkomsterna, som för Greklands del i väldigt hög grad består av turismen. Kravaller och strejker som motverkar inflödet av turister gör det ju inte direkt lättare att lösa problemen.

Mats
Svara med citat