Ämne: Klimatkrisen
Visa ett inlägg
  #48  
Gammal 2019-08-20, 18:19
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 297
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nej, men du skriver ju att en majoritet av världens klimatforskare "får betalt av noen". Vad menar du då? Menar du att de "får betalt av noen" för att påstå felaktigheter?
/kimmen
Nei, det har jeg ikke påstått.
Jeg har ikke nektet for at det finnes menneskeskapte klimaforandringer.
Jeg sier kun at de er så små og forbundet med så stor usikkerhet at man heller burde bruke milliarder på noe det ikke er tvil om.
Med så store variabler og unøyaktigheter er det ikke noe problem å misbruke tallene til sin egen interesse og sin egen agenda, og dersom man ikke tror at miljøsaken er big business for enkelte, så må man kanskje tro om igjen.
Om man ikke tror at mange vil slå politisk mynt på dette, så må man også tro om igjen.
Jeg er sikker på at de fleste tror på denne saken av godhet, men er ikke så naiv at jeg tror at alle gjør det.

For å ta et annet eksempel i samme sjanger, så er det er organisasjon som kaller seg EAT som nettopp har "forsket" på hvordan man skal brødfø verden.
Jeg har sakset fra en artikkel i den norske riksavisen Dagbladet der det står:
"Et typisk eksempel er EAT Foundation der Gunhild Stordalen spiller en hovedrolle. Stiftelsen vekket internasjonal oppsikt da den fastslo at vi i framtida bare kan ha to kjøttmåltider i måneden. EAT har utvilsomt rett i at verdens matvaresystem er skakkjørt og at kostholdet i middelklassen verden over er for kjøttbasert og ensidig. Det er sant at kostholdet må bli mer plantebasert.

Når vi ser på hvem Gunhild Stordalen har med seg på laget, skurrer det likevel faretruende. Det er en samling selskaper som er pådrivere for et kjemisk industrilandbruk med stor vekt på vegetabilske ferdigprodukter. Noen eksempler: BASF (verdens største kjemiske konsern), Bayer (et av verdens største farmasøytiske foretak, som har kjøpt opp giftprodusenten Monsanto), Danone (størst i verden på meierivarer), DuPont (kjemi), Nestlé, Unilever og Yara, der den norske staten er største aksjonær.

Disse selskapenes primære interesse er å beholde kontrollen over matvaresektoren og produksjonsmetodene som gir salg av varene de framstiller. Selv den mest optimistiske miljøverner kan ikke tro at gigantene som profitterer på planteverngifter er grønne riddere for miljøet."
https://www.dagbladet.no/kultur/den-...ismen/71443037

Jeg kan jo legge til at fru Stordalen og hennes mann har 8 biler i garasjen og flyr verden rundt i sitt privatfly for å spre sitt budskap om at alle andre må spare...

M.a.o. fortell meg hvem som sponser deg, så vet jeg hva jeg har grunn til å være skeptisk til.

Senast redigerad av El Gringo den 2019-08-20 klockan 18:31.
Svara med citat