Visa ett inlägg
  #23  
Gammal 2007-05-17, 13:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Att föda barn i Grekland

Helt klart är det egna synpunkter och erfarenheter som speglas i forumet, men generaliseringar om hur det är i olika länder blir sällan rättvisande.

Två sådana exempel har jag reagerat på i den här tråden. Det första är "Om en våldtäkt hade hänt i min stad hade det spritt sig som en löpeld". Var skulle det inte göra det? frågar jag då. Under förutsättning att kvinnan berättar vad hon blivit utsatt för så skulle det säkert spridas snabbt överallt, och definitivt i alla svenska orter jag känner till, men naturligtvis skiljer sig spridningsmönstret åt mellan olika typer av orter.

Det andra jag reagerade på är "då jag inte vill att mina barn ska växa upp i Stockholm, här i Grekland är jag aldrig rädd när mina barn är ute på kvällarna". Jag är inte heller rädd när mina barn är ute på kvällarna och det finns inte heller någon anledning att vara det varken här eller i de flesta av Sveriges orter. Däremot skulle jag absolut inte vilja att mina barn skulle växa upp i en storstad, varken i Stockholm eller i Aten. Aten är inte mindre våldsbrottsligt än Stockholm och den svenska landsbygden är inte mer våldsbrottslig än den grekiska.

Orättvisande jämförelser är ingen fördel i resonemanget. Men OM man ändå ska generalisera så är norrlänningar och greker faktiskt väldigt lika i sinnet på många sätt. Betydligt mer lika än norrlänningar och nollåttor
Svara med citat