Visa ett inlägg
  #32  
Gammal 2011-06-02, 22:53
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Har du inga vänner på Kalimera? Har du inte blivit varnad för att gå i polemik med mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Jag försöker också leva upp till ryktet magsur medelålders vit man så här kommer min svarssalva:
Vit? Jag kom hem från Grekland i Måndags från min ca 45:e resa dit och är mer solbränd än du kan föreställa dig... Grannarna blängde på mig...

Och grattis! Du är den förste som kallat mig magsur. Men du behöver inte försöka leva upp till magsur. Du har redan lyckats!

Och svarssalva låter så så negativt tycker jag. Låt oss argumentera kring ämnet på ett civiliserat sätt!?

Citat:
Pausrekommendationen var avsedd för att låta hjärnan komma ikapp tangenttryckningarna hos många kommentatorer.
OK. Det köper jag. Jag kanske missförstod din formulering. Jag får väl erkänna att det genom åren vid något enstaka tillfälle hänt att mina fingrar spungit före hjärnan... Under de 10 år jag varit medlem på Kalimera...

Citat:
Svenska politiker har lovat ta bort den tillfälliga värnskatten så snart läget tillåter. Charmigt värre. Är grekernas politiker stöpta i annan form än våra??
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Men jag tycker att det är tämligen meningslöst att jämföra Svenska och Grekiska politiker. Eller Svensk och Grekisk politik. Det är ju på alla sätt två olika världar.

Men vi har alla våra Käpphästar. Din kanske är värnskatten. Min är att jag som sjukpensionär betalar mer i skatt än de som arbetar. DET är sjukt....

Citat:
Sverige inte perfekt kallar jag dagens understatement.
Du får kalla det vad du vill. Men trots alla fel och brister i Sverige, och det finns en hel del det håller jag med om, så ligger vi ändå i framkant. Titta ut i världen och jämför. Tror du det är bättre i Grekland?

Citat:
Har inte flera av EU´s stater ställt garantier för lånen mot bankerna?
Det vet jag faktiskt inte! Jag har inte satt mig in i det. Men det är mycket möjligt.

OK. Om det är så. Då klarar sig banken, men då faller förlusten på staten i stället. Och det är väl på ett sätt bättre. En stat eller ett land har lättare att bära förlusten. Men i slutänden skall någon betala! Och i det fallet blir det skattebetalarna. (Den skatt Grekerna skulle betalat... )

Så på ett sätt förstår jag att Sannfinländarna fick så många röster i valet i Finland nyligen. Varför ska Finland stötta Portugal, eller Grekland, med skattepengar? När det är de som misskött sig...

Hur långt skall EU:s solidaritet egentligen sträcka sig...? Och hur mycket får det kosta...?

Och kom då ihåg. Jag är absolut för EU. Grundtanken är väldigt god! Jag är även för valutaunionen. Den är också en bra idé. Men det bygger ju också på att de som är med verkligen sköter sig... Och där har jag ju blivit väldigt besviken...

Citat:
Menar du på allvar att reglerna är tydliga även gällande straffåtgärder .
Ja. Det finns "straff" för länder som inte sköter sig. Böter helt enkelt. Men det bygger ju på två saker. Det första är att EU verkligen driver igenom "straffet". Något man inte gjort ännu så länge.

Det andra är ju att man måste kunna lita på rapporteringen från medlemsländerna. Att de inte ljuger EU rätt upp i ansiktet... Behöver jag säga mera...? För det är ju just det som hänt!

För att kommentera det första. Hur spännande blir det att säga till Grekland att ni ska betala 20 Miljarder i böter för ni har misskött er ekonomi... "Fat chans" att det händer... Och snacka om att lägga sista stået som bryter Kamelens rygg...

Den andra punkten är lite mer komplicerat. EU kan uppenbarligen inte lita på rapporteringen från vissa länder. V S B... En möjlig lösning hade ju varit att EU satte kontrollanter i respektive land. Känns ju sådär... Men det verkar ju vara nödvändigt...

Citat:
Menar bara att det är lättare för extremister att få mediaplats i ett samhälle med stora problemområden,
Absolut rätt! Visst är det så. I vissa situationer. Men om jag förstår dig rätt så vill jag påstå att det inte finns den typ av extremism i Grekland idag. Och det finns inga speciella grupper som fått mer utrymme nu i media än andra. I alla fall inga som kommit fram senaste tiden. Inte som jag sett. Du kanske vet mer?

Citat:
...och att det inte är säkert att vi har procentuellt mindre antal virrpannor än Grekland.
Där håller jag återigen helt med dig! Virrpannor finns överallt, i alla läger, på alla nivåer... Tyvärr lyckas dessutom vissa av dem bli politiker i Sverige... Det borde finnas någon test...

Jag tror inte vi är så olika egentligen...

Nu är det din tur!

Hit me!!!

Peter