Visa ett inlägg
  #30  
Gammal 2011-06-02, 17:44
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Som bortskämda barn är dom - intressant analys.

Inte åker väl någon till Grekland annat än uppfostringssyfte?
Ärligt talat Erik. Vart vill du komma? Du bidrar inte eller hjälper till att föra diskusionen framåt. Du är extremt raljerade och provocerande. Och det vet alla att det är mitt jobb här... Men jag är i alla fall öppen och rak och skäller när något inte passar mig.

Och jag har betalat för det med avstängning och skit i mail och PM. Har du något att säga, gör det då. Annars bry dig inte om att skriva! Det du håller på med nu är bara larvigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Låt oss ta en paus och fundera på om rapporteringen inte som vanligt har fler dimensioner än man för stunden ser.
Varför ta paus? Det är extremt väldokumenterat att Grekland sitter i skiten upp till näsan. Hur många fler dimensioner finns det...?

Citat:
Hur kan man uppskatta så gott som alla greker man själv träffar samtidigt som man kollektivt upprörs när proffstyckare elegant skuldbelägger ett helt folk?
Här håller jag dock helt med dig. Det är ett dilemma! Ett personligt motsatsförhållande... För jag älskar Grekland och Grekerna samtidigt som jag är skitförbannad på eländet de ställt till. Som faktiskt riskerar att spilla över på hela EU... Det är ju nästan som när jag var gift...

Men även om staten har en stor skuld i det hela så är inte folket oskyldigt! Börja betala skatt som ni ska era....! Så löser ni problemen tämligen fort!!!!!!! Om sedan staten började genomföra de åtgärder som de lovade, privatiseringen tex, så hade det gått ännu fortare. De har inte ens BÖRJAT med reformerna de lovade!!! Grekiska staten har inte uppfyllt något av målen som sattes upp!!! Den tidigare charmen med Avrio tynar snabbt...

Citat:
Låt grekiska journalister skriva om vår genomlevda ekonomiska kris eller fotbollshuliganism så kanske även helige svensken får skämmas.
Nåja... Sverige är inte perfekt. Visst. Det håller jag med om. Men att jämföra huliganproblemet, som för övrigt finns i Grekland också, med att man som land måste låna hundratals miljarder för att klara ekonomin, haltar väl lite... Dessutom är Sverige en av de tre starkaste ekonomierna i EU enligt en rapport som kom i veckan.

Citat:
Vad min enkla hjärna förstått finns det fortfarande ett antal centraleuropeiska banker som lever gott på grekiska krisen.
Ja. Där har du också rätt på ett sätt. Grekland betalar gruvliga räntor på sina lån just nu. Men det är marknaden som sätter räntenivån egentligen. Det handlar om riskbedömning. Och de banker som lånat ut till Grekland riskerar nu att förlora hela eller delar av lånen! Hur gott tror du de killarna sover...? Det är ju inte småpengar det rör sig om...

Citat:
Hade vi haft gränser mot fattiga länder medförande stor illegal invandring så kanske vi begripit att ett fåtal extrema greker av publicistiska skäl fått utrymme i medierna.
Hajar ärligt talat noll... Utveckla tack.

Citat:
Ett tips är att ta makten från outbildade politiker i alla länder och låta experter utan nationalistiska hänsyn sätta upp regler för medlemskap i EU så kanske grekerna tar sig ur krisen lika snabbt som vi gjorde.
Alla länder? Och reglerna för medlemskap i EU är tämligen tydliga... Men det diskuteras allvarligt nu inom EU att sätta Grekland under ekonomisk tvångsstyre! Och det nog ingen dum idé...

En annan sak. EU kan inte utesluta Grekland ur Euro-sammarbetet. Det får man nämligen inte enligt Maastricht-fördraget. Däremot kan nog Grekland själva begära att kliva av.