Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2014-03-10, 16:33
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sommar- vinter- och vårtecken

Våren har frusit inne och det var kallt och ösregnade i lördags. Vintertemperaturerna fortsätter, men idag måndag har solen skinit.
Det kändes som vår i januari. På vissa sätt är det redan sommar. Svarthättans flöjttoner hörs redan i Kalamaki, och sammets-hättans fina pladder i torr-markerna. En taggig ginst har redan slagit fullt ut. Den står mycket för den gula färgen i markerna under sommaren.




Tamarisken, trädet som dominerar strandpromenaden i Nea Chora, blommar på hösten, men några träd har jag sett som fått för sig att blomma nu mitt i vintern. På lördagen bar det iväg trots som dåliga väder-prognoserna till fots mot Therisso. Man går genom Perivolia , som är ganska lång. Innan Perivolia tar slut ligger Boutsounaria, som ligger vid foten av berget med källor och resliga Plataner. Här hade det Kretensiska resningen ett av sina säten.






Längst upp i Boutsounaria ligger en arkeologisk utgrävningsplats.




Innan Therisso-ravinen höll herdar på att driva in får från dalsidan ner i en fålla närmast vägen. Det arbetades också med att plantera nya avokado-träd och plocka bort gamla frukter.
När ravinen börjar slår synen av tagglös björnklo-ört. Jag tycker så mycket om den, just för att den är utan taggar (som är vanliga i torrmarker) .




I det skuggiga lägena gömmer Kreta sin egna hemligheter i fuktiga skrevor.
(Kretas egna smörblomma.)




(Kretas egna cyklamen . Den som blommade i höstas finns på torr mark. )




Örn , hök och gam kunde siktas runt bergshöjderna.
Sju kilometer innan Therisso ligger ett paradis för bergs-klättrare. Det var lite halt efter regnen, och brant att ta sig ända upp om man inte är bergs-klättrare. Vilopaus.
Då fick jag för andra gången höra ett ljud , som från en smedja avlägset, liksom utdraget i slow-motion, ganska vittljudande. Det hörs några gånger oregelbundet, och sedan är det tyst. Ingen rovfågel eller annan större fågel syns till. Så var det också när ljudet hördes i ravinen mellan Sougia och Lissos.
Nu måste jag börja fundera vad det här kan vara . En genomgång ger vid handen att det bara kan vara någon slags hackspett, men det är inte ett typiskt ljud för en hackspett. Och det finns en hackspett - mellanspetten - som har en "sång" som är ett ovanligt ljud för en hackspett. Det är den lite metalliska klangen, men fint och utdraget, och upprepas långsamt.
Nu har jag bestämt mig för att det är mellanspetten som kommit till Kreta. Känner mig lite ensam om observationen bara. När jag levde i Sverige var den på starkt tillbakagång , och miljövårdsverket skrev långa avhandlingar om den. Här ska den finnas på mellersta fastlandet, på Levos, och i Turkiet. Nu ska jag skicka in en anmälan till grekiska ornitologisk föreningen. Lite lycklig är man ju , som har hört den (men inte sett). Som grabbarna på fiket, när Platanias har gjort mål. - Har någon annan sett eller hört något ?




På den fuktiga sluttningen har nu kommit upp den lite taggiga och flerfärgs-blommiga pygméform (besläktad med hund och oxtunga) .

Senast redigerad av lugnagatan den 2014-03-10 klockan 17:24.