Visa ett inlägg
  #41  
Gammal 2011-06-15, 21:41
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Där ligger väl orsaken till problemen. Alla har bara sett till sig själv och att solidariskt betala sin skatt även om man gnäller att den går till fel saker ibland, är ju grunden för välstånd och för statens ekonomi.
Det jag för mitt liv inte förstår är hur grekerna kan tro att det går att rulla på i samma fotspår? De vill kanske att hela statsskulden ska avskrivas och bara skita i att andra länder drabbas då?
Lissi
Här tror jag du är något på spåret, Lissi men utöver det du skrev (och som det säkert kan bli en massa diskussion om här inne beroende på folks politiska färg ) så finns det ju ett slags moment 22 eller vad man ska säga som är svårt för grekerna att hacka i sig, nämligen detta:

Grekland ljög vad jag förstår redan vid eurointrädet om sin ekonomiska status och därmed släpptes hon in i ett samarbete hon inte borde fått vara med i. Utan att vara nationalekonom på något vis så förefaller det som om grekerna under tiden fram tills bubblan sprack fått det ganska mycket bättre ekonomiskt. Detta förbättrade ekonomiska utrymme (som de alltså "lurat" sig till) hade möjligen uppstått även med den i sammanhanget bananartade drachman kvar men det är långt ifrån säkert. Nu kräver omvärlden att grekerna ska göra som alla andra och leva efter sina tillgångar, vilket i realiteten blir ett stort steg tillbaka för många och det är såklart inget man lätt accepterar.

Svårt läge...