Ämne: Dricks?
Visa ett inlägg
  #27  
Gammal 2011-07-19, 06:53
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Varför skulle isåfall inte busschaufförer också få dricks, dom hittar åtminstone!

Yanna
Stämmer tyvärr inte alltid. För 3 år sedan hade vi en busschaufför som ständigt var på rakin. Han tog dubbla tiden (tack och lov) för 45 minutersresan upp till bergsbyn och tillbaka. När han sen hade körvägen genom trånga, polistäta staden vägrade han och åkte raka vägen till bussgaraget via motorvägen. Han fick ingen dricks men nästan stryk av passagerarna.
Gällande dricksen upprätthåller jag min egen stil genom att t.ex. smyga in rejäl dricks direkt till våra pakistanska kockar (när jag passerar deras öppna arbetsyta) på favoritkrogen i Stockholm istället för att premiera de nya yngre servitörerna för mycket som jonglerar med vinflaskorna
Ger man dricks hemma tycker jag man kan ge det i Grekland om man inte är missnöjd med servitören, för jag tror inte grundlönen är bättre här. Procentsatsen kanske kan vara satt efter egna resurser inte efter andras åsikt.
Ni som jobbat/jobbar i branschen kanske vet om det stämmer att lämnar man inte kvar dricksen på bordet här i Grekland, efter att ha fått växel, dvs att man säger "det är jämnt" så riskerar man att restaurangägaren får allt, inte servitören
Svara med citat