Visa ett inlägg
  #29  
Gammal 2012-02-25, 18:43
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Åter till Plakias

Fredag 24/2

Regnat hela natten och ännu när vi vaknar. Regnar ordentligt! Morgonpromenaden med Bosco måste dock ändå göras. Försökte passa in när det förhoppningsvis regnade lite mindre. Blött var det, och blöt blev man:



Även fast det är grådisigt och regn, så finns det ändå fascinerande vyer:



Efter frukost, dags för dagens utflykt till Rethymno

Några bilder från platser som under sommaren ser helt annorlunda ut:



Runt gamla hamnen är det nu öde, annat är det på sommaren:



Som tur var så regnade det inte just nu i Rethymno, även om det hängde tunga regnmoln över oss.




Så till Interamericans kontor igen. Nu var även Ioannis där och både Pam och jag hälsades hjärtligt. Pam som åker tillbaka till England om två veckor (med sin nya bil) ville ordna så att den försäkringen, som går ut 20 april, skulle bli korrekt förnyad trots att hon inte är kvar på Kreta. Hon behöver även det klassiska "Gröna kortet" för att få använda den hemma i England. Hur ordnas det? För Ioannis "sitter ingenting fast" han konstaterade blixtsnabbt -No problem, come to my office at the end of next week.......

Så kunde nu blanketten för "Försvunna försäkringsbrev" fyllas i, och min försäkring ordnas. Alltihop måste dock till Aten för att bli komplett så jag fick nu ett temporärt försäkringsbevis i avvaktan på mitt Försäkringsbrev. Jag gjorde en första delbetalning på 80€. Resten betalar jag när jag hämtar "Brevet" vilket blir i påskveckan när jag är här nästa gång.

Återbetalningen av den gamla försäkringen till Pam skulle inte heller vara något problem. När alla papper varit en vända till Aten så skulle de komma tillbaka och med dem en check med Pams pengar. Det beräknas ta ett par veckor innan hon kan komma in och hämta checken........men då har hon redan åkt tillbaka till England och kommer troligen inte till Kreta förrän i slutet av året. Hmmm, alla pannor i djupa veck, frågan var nu också om checken gäller så länge? Vi föreslog att de kanske kunde lämna den till hennes bank för insättning på hennes konto - Nej, det går inte. Kan man göra en överföring direkt till banken istället för check? Nej, sådana rutiner finns inte. Kan Interamerican "behålla pengarna" och låta dem bli en delbetalning på hennes andra försäkringar? Nej, det går inte heller.........

Det hela slutade med att både Dora och Ioannis skulle försöka få huvudkontoret att handlägga just dessa papper så snabbt att checken skulle hinna komma innan Pam reser. Jag är skeptisk

Hur som helst, nu har jag en bil och den är också försäkrad i mitt namn, låt vara att jag måste hämta Försäkringsbrevet (och betala resten) nästa gång.

När vi kom tillbaka till Plakias hade molnen skingrats och solen lyste från en klarblå himmel. Härligt efter några dagars ihärdigt regnande.

Kvällen middag intogs på Taverna Myrthios tillsammans med Pam, Jo och två andra vänner som bor permanent i Plakias sedan flera år, Barbara och John. Det är första vintern som någon taverna är öppen i Myrthios, och vi har inte varit där tidigare. Det blev en mycket positiv upplevelse, maten var verkligen god. Vi åt Xorta, rödbetor, friterad squash och Fava. Speciellt Favan var gudomlig. Sen tog några kyckling i vin med paprika och lök och några tog Dolmades (stora, fyllda med kött och ris). Allt mycket gott.



Efter den sedvanliga koppen kaffe hemma igen, så var det sängdags. Bara två dagar kvar här för mig denna gång.

Bo
Svara med citat