Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2016-08-18, 20:48
Oliv-ewa Oliv-ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 144
Standard Sv: Nea Chora slutet av oktober

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag kan uttrycka det så att Nea Chora är för mig en (för)stad och Paleochora är en större by.
I Paleochora har vi gångavstånd till alla faciliteter såsom apotek, supermarket, bageri, fiskaffär, slaktare, tavernor, frisör, någon klädaffär, grönsaksaffär, resebolag, biluthyrningsfirmor, tavernor och cafeer. Hembesök av läkare har vi också varit med om.
I Nea Chora finns också en hel del av detta, men ofta gäller det att gå till storstan, Chania.

Varför vi också har fastnat för Nea Chora är Fotis hotell, Arocaria, med sin fantastiska utsikt över fiskehamnen. Att sitta ute på balkongen en januarimorgon och se "långliggarna" gå längs gatan till samlingspunkten på stranden i morgonrock och sen 1 timme senare gå hemåt och haft det underbart i havet. Samtidigt kommer fiskebåtarna in med nattens och morgonens fångst. Men det är inget mot utsikten vi har på Haris studio i Paleochora!

Lättaste sättet att ta sig till Paleochora från Chania är att ta bussen. Nu i högsäsong går den 5-6 turer per dag, i lågsäsong är det nog 3 turer. Kostar 8,30 Euro enkel väg och då får man njuta närmare 2 timmar av den fantastiskt underbara utsikten från bussen.

Charter vet jag inte om det går till Paleochora från Sverige. Tidigare fanns det i alla fall kombi med 1 vecka i Chania och 1 vecka i Paleochora hos något charterbolag. I lågsäsong åker man ju alltid reguljärt.

Som du förstår Oliv-Ewa är vi långt ifrån "urbaniserade". Vi åker praktiskt taget alltid i lågsäsong och vi gillar lugna, fridfulla platser och öar. Men det lugnet finns också i Nea Chora under senhösten och vintern.

Birgitta, som just nu sitter i vår lilla stuga på Norrbyskär och genom fönstret tittar ut över Kvarken. Med en total tysnad, förutom fiskmåsarnas skrik och havets brus.
Du har verkligen hittat dina paradis på jorden. Jag var bara i Nea Chora en vecka förra okt och behöver nog vara där längre om jag ska hinna med att resa runt o se mig omkring. Men Paleochora har jag hört så mycket gott om så det får jag inte missa. Har varit på andra turistställen på östra Kreta för många år sedan och Agia Marina för nåt år sen, som jag inte alls gillade. Det går inte ens att jämföra med Chania/Nea Chora.
Svara med citat