Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2018-09-12, 22:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Snart är den ljuvliga sommarn slut...

Monica!

Jag blir imponerad, glad och nyfiken av att läsa hur väl de svenska sångerna och visorna lever kvar hos dig! Jag har inte riktigt koll på hur länge som du nu har levt i Grekland, men visst är det jättelänge! Därför tycker jag att det är fantastiskt att du kan ha de svenska sångerna och texterna så väl kvar i ditt minne. Av det du skriver märks också att du är väl uppdaterad med dagens Sverige. Därför blir jag nyfiken, hur gör du? Har du mycket kontakt med Sverige? Lyssnar du på svensk radio, TV? .......?

Din reflexion över de svenska texterna är ju väldigt träffsäkert! Visst är det så att alla de gamla svenska viskompositörerna var riktiga mästare i att beskriva den svenska naturen, som t ex Bellman, Taube m fl.

För min del så finns det en sång, psalm eller vad du vill kalla den, som värmer mitt hjärta mer än allt annat. Och den är verkligen en lovsång till den svenska sommaren. Gubben är gammal, men ännu efter alla dessa år, långt efter de sista skolavslutningarna i kyrkan, så lever den kvar i mitt sinne. Favoriten ..... "Den blomstertid nu kommer".

Masse,
som älskar sommaren
Svara med citat