Visa ett inlägg
  #10  
Gammal 2015-10-13, 07:35
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Restaurang i Plaka

Citat:
Ursprungligen postat av semlan Visa inlägg
Eftersom vi gifter oss i Plaka letar vi efter en superbra, supermysig restaurang i närheten.
Vi har varit i Plaka förrut men de restauranger vi har ätit på har kanske inte levt upp till det vi önskar för en bröllopsfest. Vi vill INTE ha turistmat. Genuint god grekisk mat, gärna med livemusik i en mysig omgiving.
Anna och Johan
Hej Anna och Johan,
Först och främst: GRATTIS!
Jag har inte läst svaren i tråden, har lite bråttom. Nåja, efter en splittrad ö-luffning mycket beroende på en överbokning på flyget hem är jag i Plaka sedan 4 dagar tillbaka.
Mitt konkreta förslag är att ni tillsammans, om inte möjligt då bara en av er, tar en weekend resa till Aten och väl här gå runt och noga väljer ut en lämplig restaurang. Vad man tycker om restaurang/ hotellrum/hotell är, enligt min mening, väldigt personligt och fullständigt subjektivt och kan därför bli hur bra eller hur dåligt som helst. Det får nog inte bli en chansning på en så viktig händelse som ert bröllop, tror jag.
Som du väl förstår (och vet!) så finns det miljoner restauranger här på Plaka, de allra flesta serverar ganska bra mat, tycker jag, men även en och samma restaurang kan vara hur bra eller dålig som helst på olika maträtter. Till exempel, igår åt jag middag på en restaurang som serverade kanske den sämsta grekisk salladen jag någonting ätit i Grekland, å andra sidan kanske den bästa briam och fava jag någonting ätit i Grekland. Det låter paradoxalt, eller hur? Men det har faktiskt hänt mig flera gånger, alltså en maträtt är bättre tillagad än en annan.
Gå runt i Plaka och ”provsmaka” lunch/middag på flera restauranger. Jag kan också tänka mig att ni är intresserade av restaurangens läge i Plaka, ett ställe där ni och ert sällskap tillsammans kan sitta i lugn och ro och njuta av denna oförglömliga dag med god mat och mycket glädje.
Så, gå runt i Plaka, det är ofta ganska lätt att man fastnar på den sida Monasteraki ligger i. Kolla upp väst och södra sidan, följ upp den där stenbelagda vägen/gatan som börjar i närheten av Agora Romana, egentligen vid Thissio T-stationen och sedan upp och förbi Theater of Dionysios - Herodes Atticus – Acropolis Museum och bort mot södra sidan av Akropolis där Temple of Olympic Zeus ligger. Det finns restauranger med fantastiskt läge längs denna väg.
En gång till: GRATTIS!!!! Och lycka till!!!
Svara med citat