Visa ett inlägg
  #27  
Gammal 2011-12-25, 22:30
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Julefrid i Plakias

Julafton

Dagen började lugnt, startade som vanligt med en hundpromenad innan frukost. Stranden var slät och fin efter regn och blåst, allt kändes lugnt även fast själva julafton är en vanlig dag här.


I år har endast några få allmänna juldekorationer i form av lysande stilistiska granar och klockor satts upp på lyktstolparna efter "huvudgatan". Tidigare hade man även ljusslingor på lyktstolparna utefter strandpromenaden, men inget sådant i år. Väldigt lite dekorationer på de privata husen också. Månne krisen och höga elpriser påverkat?

Själva har vi skapat lite julstämning, men det är också allt:


Vädrets makter stod oss bi (växlande molninghet lite blåsigt och ca 12 gr, men i lä och när solen tittade fram var det riktigt skönt) så vi passade på att ta en lång eftermiddagspromenad upp till den gamla kvarnen:




Även om många har en grön jul även i Sverige i år, så känns det "bättre" här:


Lite senare på eftermiddagen gick vi över till våra engelska vänner för att, enligt svensk sedvänja, överlämna några julklappar.

På kvällen gick vi som vanligt ner till Sifis för middag. Även ikväll ganska lugnt här. Några grekiska stamgäster vid ett bord och några från den permanenta "engelska kolonin" vid ett annat. Vid pass 21.00 kom en man in med ett stort knyte över axeln. Kunde ha tagits för en "julklappssäck" men när han passerade vårt bord såg vi två grisfötter sticka ut. Visade sig vara en hel gris som bars in i köket varefter Sifis började stycka.
Vi var på hemväg, men Sifi arrangerade nu om borden till ett stort långbord. På fråga om större sällskap var på ingående blev svaret att det var Annas (hans fru) familj som skulle komma lite senare (dock skulle grisen inte vara till den festen). Man skulle "festa in" julen, som ju för dem som för så många andra, börjar med juldagen.


Juldagen

Duggregn och en isande vind gjorde att Cina fick gå ensam på morgonpromenaden. En vacker regnbåge blev belöningen:


Regnet upphörde men vi fördrev ändå några timmar med varsin god bok i soffan. Eftersom juldagen är "the day" i England så återgäldade våra engelska vänner vårt besök från igår, genom att komma förbi med julklappar till oss. Vi bjöd på lite Mullbärs-Raki (nästan lite glöggliknande i smaken -med lite god vilja förståss).

Vädret, utom regnet, höll i sig så vi tog bilen till Prevelifloden för att få lite andra vyer på eftermiddagspromenaden.


För att få bra bilder måste man (Cina) ibland anstränga sig lite extra:


Alldit lika förvånande och fascinerande för oss från kalla Norden att det så här års kan vara så grönt:


Vid kanten av vägen blommar Höstalrunan:


Här och var så fanns det blommande Anemoner:


Plötsligt hamnade vi bland några avlägsna apelsinträd, fulla med frukt. Vi passade på att ta med några hem för att jämföra med dem vi köpte av "apelsinmannen" häromdagen (vi tog de mogna som ramlat på marken, jag poserar bara för att det gör sig bättre på bild än när jag böjer mig ner för att plocka nerfallna):

Det var inte lätt att känna skillnaden, men kanske att dessa var en aning mindre söta - men ändå väldigt goda.

Kvällen avslutades med Janssons Frestelse (finns inga som går upp emot hustruns Jansson) hemma eftersom Sifis håller stängt juldagen och annandagen. Kaffe och av de goda julkakorna (ja Monica, Cina provade din modell att slicka av sockret först - tyckte det var en bra idé, men jag håller fast vid "andningsuppehåll" eftersom jag vill ha blandningen av mandel och socker samtidigt

Till er alla, från oss här i Plakias. En riktigt god fortsättning på julen
Svara med citat