Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2017-03-25, 17:28
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Vågar jag boka?!

Ta flygbussen X96 från flygplatsen till Piraeus, den är smidigast. Om den första bussen är full kan det vara skönt att vänta på nästa för att ha sittplats hela vägen, bussarna går med ca 20 min mellanrum dagtid. Bussen stannar alldeles nära kajen där båten går. Köp eller hämta ut båtbiljetter direkt när ni kommer fram och lämna in bagaget på förvaring, det finns ett par ställen vid "busstorget" vid kajen där de tar hand om bagage.

Ta en promenad till matmarknaden 5 min bort, och leta sen reda på Rakadiko som ligger nära marknaden och hamnen. Ät en god lunch där, rester kan tas med till båten där utbudet är ganska smalt. Om man är trött och behöver vila middag efter lunchen brukar man kunna börja gå ombord ca 15.30. Sex timmar på båten spenderas skönast i flygstolar, kostar några euro extra men där kan man sova lite vid behov. Internet för hela båtresan kostar 5 euro, för tre timmar kostar det 3 euro, och det kan ju hjälpa till att fördriva tiden. Använd en smartphone som router så kan flera vara uppkopplade samtidigt.

Jag gillar att sitta ute på däck så länge det är ljust, men sen blir det snabbt svalt. När båten lägger till vid öarna brukar jag hänga vid relingen, det är kul att se hur avlastning och pålastning går i rasande tempo. Blue Star-färjorna gungar inte så mycket även om det blåser, minst gungar det alltid om man håller sig till båtens "mittlinje".

Att åka direkt till Amorgos i en hytt är det alternativ jag skulle välja om jag reste med små barn även om båten kommer fram vid tre på morgonen. På Amorgos hämtar hotellen direkt vid färjan och avstånden är korta så man är snabbt i säng igen. Under båtresan hinner man få rätt många timmars sömn som kompensation för det tidiga flyget.
Lycka till med reseplanerna!
Våga
Svara med citat