Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2008-03-05, 07:28
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Mot Vietnam!!!

Min uppfattning är att det är lätt att ordna eget boende, såväl inne i Saigon som ute på Phu Quoc. Vi talade med flera andra som vi träffade under resan och som varit runt på olika ställen i landet. De sa samma sak.
Sedan är det ju alltid en fråga om hur mycket pengar man vill lägga ner, det finns boende i alla prisklasser. Vi betalade 22 dollar för ett trebäddsrum i Saigon, distrikt1, och det var rent och helt ok. Vi hade frukost,kylskåp på rummet, depositionsmöjligheter,fläkt och AC för det priset. Vårt hotell låg inne i en gränd och, tack o lov, inte intill någon större gata. Trafiken o tutandet tystnar aldrig!!!

Tittade först lite på hotell med pool men då är priset upp mot 100 dollar och mycket däröver.
Vill man ändå bada i pool när man är i Saigon så finns det flera fina anläggningar att välja på, till ett pris som knappast belastar reskassan.

Talade med min bror som stannade några dagar längre än oss och han hade forskat lite i priserna för flyg med Vietnam Airlines. Dessa resor skall gå att beställa via mail eller telefon från Sverige. Han skall åka tillbaka i december o skall innan dess prova att boka flyg dels till Siam Rep (Ankor Wat) ToR och sedan åter ner till Phu Quoc ToR. Priserna på en biljett ToR till Kambodja ligger nu på 314 dollar och ner till PQ på 104 dollar. Biljettpriset höjdes häromdagen och det beror säkert på den billiga dollarn.

Vi träffade flera som valt att åka till Bangkok och därifrån ta direktbuss till Kambodja. Det tar 4 timmar till gränsen. Där köper man sitt visum, glöm ej ta med kort! Sedan vidare till Phnom Phen och vidare till Siam Rep. Därifrån kan man sedan åka buss eller flyg till Saigon och därifrån ta flyget hem eller åka tillbaka till Bangkok.
Vi har redan bokat till nästa februari och stannar borta i tre veckor, vilket medför att vi behöver skaffa visum. Är man i vietnam som svensk behöver man visum om vistelsen vara över 14 dagar. Går bra att ordna via ambassaden i Stockholm innan avresa.

Min bror har varit många gånger i Vietnam så han kan svara på de flesta av mina frågor, återkom gärna om det är något mer ni undrar över.

Kicki
Svara med citat