Visa ett inlägg
  #48  
Gammal 2019-06-22, 16:04
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Midsommardagen 22 juni.

Färden från Katapola till Naxos gick väldigt smidigt. Denna gång åkte jag en SeaJet, som avverkade resan på 1 timme och 20 minuter. Hotel Agios Prokopios egen chaufför stod och väntade på mig i hamnen i Naxos stad.

Min förväntan var utöver det vanliga när jag nådde Agios Prokopios. Vaggelis och Effies lilla 5-månaders baby! Och här är underverket.



Ni må tro att även farmor och farfar är stolta.

Middagen intogs på pizzeria Colosseo. Jag fick ett hjärtligt "välkommen tillbaka" av alla på tavernan. Det visade sig att musikduon "Hawk Nose och Tivolicharmören (som Arne alltid kallade dom) skulle spela ikväll. Så jag satt kvar ett bra tag för att lyssna. "Tivolicharmören" träffade vi även på Iraklia i höstas då han förärade mig en tshirt med Colosseos emblem. Han är pensionär, men spelar på olika tavernor på Naxos, samt är en fiskefantast och åker ofta till Iraklia för att fiska.

Igår gick jag turen till Fotis taverna. Jag vet att det alltid svalkar att sitta där. Värmen är lite för hög för att jag ska trivas och det var ett bra val. Dels för den svalkande vinden och dels för det gytter av solstolar, parasoller och människor jag såg längs Agios Prokopios-stranden. Jag har aldrig sett så mycket här, men vi har bara varit i lågsäsong. För första gången såg jag Donuts-mannen, som många har skrivit om. Affärerna drösar av krims-krams. Vilken kulturchock för mig efter att ha kommit från Amorgos.






På tal om turistströmmen till Grekland i år. Jag frågade min pensionatsägare i Katapola vad han hade för synpunkt. Nu var det ganska bra beläggning,men Jannis var lite bekymrad över bokningen i september. Överlag har studio/pensionatsägarna fått mycket mindre bokningar för hösten än vad dom hade vid den här tiden förra året.

Fyra dagar återstår nu på min resa.Nu hoppas jag på något svalare temperatur, samt längtar efter färskpären och inlagd sill!




Birgitta
Svara med citat