Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2020-05-09, 21:19
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Sv: Corona de Limenaria

"Det är inte något antikt område men på något sätt får man lite den känslan däruppe. Detta ställe uppfördes så sent som i maj 2005 av arkitekten Johannes Mathiassen tillsammans med 35 elever från Stuttgart och med hjälp av många ur lokalbefolkningar, konstnärer samt av en skulptör vid namn Kosta Lovoulou.

Innan jag åkte till Thassos hade jag sett en bild på ett område med vita marmorblock med de tolv zodiaktecknen i en ring, det skulle ligga i Limenaria någonstans."

Ja, visst är det häftigt🤗
Jag minns inte hur vi hamnade där, men när vi var på Thassos första gången, 2007, snubblade vi på detta konstverk. Det var så mäktigt!
När jag efter sommaren kom tillbaka till det jobb jag då hade varit på i två år, en waldorfskola, berättade jag om detta för mina kollegor. Det visade sig att det var en (eller flera?) som kände till installationen, fast de inte hade varit där. Enligt vad kollegan kände till så var det waldorfelever som hade varit med och huggit ut dessa. Förmodligen var det i så fall under den arkitekturresa som waldorfelever har under gymnasietiden.
Vore intressant om någon kan bekräfta att det stämmer att det är waldorfelevers verk eller inte.
Svara med citat