Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2009-03-26, 17:48
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Nu har allt anfallit färdigt och livet är åter

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag misstrivs inte det minsta, men saknar naturligtvis Kreta något våldsamt.
Det måste ligga i blodet. Flera av er jag pratat med kan inte heller förklara detta med Kreta. Det måste ligga i generna [vi har säkert varit Kretensare i ett tidigare liv]. Antingen älskar man ön eller så inte.
Jag kan bara förklara det med att det ÄR nåt speciellt med Kreta... och Grekland i övrigt. Jag kände det i somras när vi var i Rethymnon.. som jag varit till förr om åren så många gånger. Det kändes som att jag kommit hem till min andra hemstad. Det är nog så att vi har lite av det i blodet vi som trivs så bra där.

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag tror jag hittat medelhavets känsla och smak. Svaret är Timjan i alla lägen, soppor och grytor av alla de slag smakar helt plötsligt grekiskt efter ett tillägg av Timjan. Antingen är Greklands kockar enkelspåriga eller så är det hemligheten. Italien har andra kryddor och likaså Turkiet och Frankrike. Men timjan är Grekland.
Visst är timjan en fin krydda. Går till allt.. kött, kyckling, fisk, grytor, soppor. Jag har min timjan står på balkongen. Den övervintrar alldeles utmärkt där. Men nu är den snart slut. Tror att jag rensade bort för mycket när jag rensade ur den till vårens återväxt. Men den kommer snabbt igen är den börjar växa igen och blir till stor buske..

//Monica S