Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2010-04-13, 22:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Saroniska öarna - vart ska man åka?

Hej,

Låter härligt med en september-resa till saroniska öarna. Lite erfarenhet från området har jag. Dock varierar det från ö till ö. Säkert kommer andra på forumet att kunna fylla på med mera tips.

Beträffande Hydra o Spetses har jag bara gjort endagsbesök där. Håller med om att Hydra är speciellt och kanske kan vara värt ett par nätter. Kan tyvärr inte bidra med logiförslag.

Poros bebodde jag under en vecka för c:a 15 år sedan. En trevlig upplevelse. Vi bodde i Askeli precis som ni tänkt göra. Nära till bra strand och bara c:a 20 min promenad in till stan. Ville man vara lite bekväm fanns även taxibåtar från Askeli till stan. Stan eller byn består av en ganska livlig hamnpromenad och bakom den bebyggelse och gränder i kraftigt uppförslut. En av de trevligaste matupplevelserna i Grekland hade vi en bit upp i gränderna, där vi hittade en familjedriven kombinerad slakteributik och taverna. Den hette Dimitri´s. Där intog vi en meze-middag med både kött och seafood som vi aldrig senare sett maken till. Bord och stolar på trottoaren och på en liten terass med utsikt över stan. Andra på Kalimera har också lovsjungit stället, så ta en titt på trådar om Poros.

Agistri har jag aldrig besökt.

Så då Egina. En av våra små favoriter i Grekland. Men det är viktigt att understryka att det handlar om smak och tycke, som ju bekant varierar. En del tycker att Egina är kass. Varför vi gillar ön är att den är ganska anspråkslös och vardaglig. Inga jättestora turiststömmar och sevärdheter. Några är klostret Agios Nektarios och Afaiatemplet. Vi bor alltid i den pyttelilla (men Eginas största) och sömniga badorten Agia Marina. Man går igenom byn på c:a 15 minuter. Det finns ett 10-tal matställen och öns bästa strand. En långgrund sandstrand som är helt OK för våra behov, men ingen minnesvärd vykortsstrand. Det vi gillar är lugnet i byn.

Vad gäller Egina stad så är det en i vårt tycke liten men mysig småstad med vardagslunk. Det vi gillar är att inte turismen dominerar utan blandas varsamt med lite grekisk vardagslunk.

Bra beskrivning av Egina hittar ni på Kalimeras ö-beskrivning. Ta gärna en titt på bilderna under min profil också. Men lite varningsflagg finns kanske skäl för, om det är så att din unga dotter väntar sig lite hålligång. Glest med den varan på Egina.

Slutligen några korta ord om Athen. Efter många resor till Grekland har ni kanske redan gjort den stan tillräckligt (om det nu är möjligt). Börjar tro att folk endera hatar eller älskar den stan. Vi tillhör de sistnämnda. Får ni ett par nätter över och inte är mätta på Athen så kan det vara något före hemresan. Se till exempel nedanstående tråd om Utsikt över Athen.

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21565

Trevlig resa!
Mats
Svara med citat